WP Brothers

vraag een offerte aan

- of -

bel 030 737 09 02

8 WordPress trends om in 2021 in de gaten te houden

Als open source CMS met een grote community van developers blijft WordPress constant in ontwikkeling en daardoor zijn er ook altijd nieuwe trends te spotten. We zetten de tien interessantste WordPress development trends voor je op een rijtje.
wordpress trends

1. Website Builders zoals Gutenberg

Met website builders of drag-and-dropbuilders kun je zonder code te schrijven een website in elkaar zetten. Dat maakt het voor onze klanten makkelijker om hun eigen website te beheren. Een voorbeeld is de nieuwe Editor Gutenberg 6.9, speciaal voor pagina’s en berichten die veel media bevatten. De editor geeft je de mogelijkheid om flexibel blokken te plaatsen waardoor je eenvoudig een moderne lay-out opzet. Het is te verwachten dat de populariteit en het gebruik van website builders in 2021 alleen maar zal groeien. Vandaar WordPress trend nr. 1!

2. De rise van WooCommerce

Sinds 2020 zit e-commerce in de lift, aangezien meer en meer bedrijven kijken naar manieren om hun producten digitaal aan de man te brengen. WooCommerce is een snelle en makkelijke manier om een eigen webshop te beginnen. Daar wordt uiteraard op ingespeeld. WooCommerce zal in 2021 alleen maar verbeteren en betere e-commerce integraties, meer betaalmethode (zoals cryptomunten) en snellere check-outprocessen zijn te verwachten. Lees hier onze tips voor je webshop.

3. Digitoegankelijkheid

De trend van 2021: digitoegankelijkheid. Denk aan website waar navigatie om meerdere manieren mogelijk is, ook zonder muis. Of denk aan code geschikt voor schermlezers en video’s met ondertiteling. Dit is noodzakelijk voor mensen met bijvoorbeeld visuele en auditieve beperkingen, maar sluit ook aan bij onze dagelijkse omgang met digitale middelen. Zo zorgen Google Home en Alexa van Amazon er bijvoorbeeld voor dat voice search steeds meer gebruikt wordt en wordt de mogelijkheid om website voor te lezen voor iedereen van belang.

4. AMP

Het AMP framework is beschikbaar sinds 2015 en zorgt ervoor dat webpagina’s sneller laden op mobiel. AMP staat voor accelerated mobile pages. Het is een opensource standaard om webpagina’s te maken met minder data en dus een snellere laadtijd. Door de positieve invloed van laadtijd op SEO, bounce rates en meer, kunnen we de komende tijd veel van AMP verwachten.

5. Voice Search en Voice Search plug-ins

Voice Search is niet zozeer een WordPress trend, maar een algemene trend die wel gevolgen heeft voor je WordPress website. In 2016 bestond al 20% van de zoekopdrachten uit Voice Search en dat zal nu alleen maar meer zijn. Dat heeft niet alleen gevolgen voor je SEO, maar ook voor je website. Wil je dat ook de zoekfunctie van jouw website werkt met voice search? Dan zul je hier een plug-in voor moeten installeren. Wil je meer weten over Voice Search en SEO, lees dan ons blog over SEO-trends.

6. Progressive web apps met WordPress

Progressive web apps zijn eigenlijk websites die functioneren als een app. Hierdoor is het mogelijk om ze ook met het populaire CMS WordPress te maken. Vooral webshops maken er gebruik van. Ook hier is te verwachten dat deze apps vanwege het gemak waarmee ze gemaakt kunnen worden steeds populairder zullen worden. Deze apps hebben we nadelen. Zo zijn ze niet beschikbaar in app stores en valt hun performance on iOS tegen.

7. One page websites

One page website zijn dé WordPress trend voor het promoten van slechts een product of service. Het voordeel is dat bezoekers van alle informatie bij elkaar hebben. En als jij slechts één heldere boodschap hebt, waarom zou je die dan over meerdere pagina’s verspreiden? Vaak worden er wel sliders op de pagina’s gebruikt, om bijvoorbeeld diensten of cases toch op een overzichtelijke manier aan te bieden. Bekijk hier enkele voorbeelden van Smart Slider.

8. Headless WordPress

Een headless CMS heeft geen front-end en creëert dus geen webpagina’s. Het is een content hub vanwaar de inhoud via API’s naar verschillende kanalen wordt gepusht. Headless is een development trend die op het eerste gezicht niet aan lijkt te sluiten bij WordPress, maar niets is minder waar. WordPress investeert juist in Headless met een team dat speciaal hiermee aan de slag gaat. Een Headless WordPress Framework is in de eerste ontwikkelfase en we zullen er snel meer over horen. Lees hier meer over Headless WordPress.

 

Meer weten?

Meer weten over WordPress? Bekijk ons blog over de voor- en nadelen van WordPress.

Toe aan een nieuwe website? Laat het ons weten!

Niels de Leng

Rasechte Rotterdammer gedreven door cijfers met een persoonlijk tintje.

lekker snel whatsapp-en
altijd bereikbaar via
van 9.00 tot 17.30

Whitepaper

Hoe maak je een goede website?

Download whitepaper

He Marketeer,

Waar dien je rekening mee houden als je een nieuwe website gaat realiseren? Wij helpen je graag. 

Groeten WP Brothers

Cookies op WP Brothers
Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur en marketing doeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kan je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.
Noodzakelijk
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Voorkeur
Voorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.
Statische
Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.
Marketing
Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.
Verander opties