11 webshop designtips om je e-commerce te boosten

Het design van je webshop heeft een grote invloed op je verkoop. Gebruiksgemak, toegankelijkheid en betrouwbaarheid hangen voor een groot deel samen met het design van je website. En dit zijn nu juist de zaken die je conversiecijfers kunnen maken of breken. WP Brothers geeft je webshop designtips om je e-commerce helemaal in orde te hebben.
webshop designtips

1. Zorg voor een conversiegerichte webshop

Onze eerste tip in de reeks webshop designtips is om na te denken over de conversiegerichtheid van je online winkel. Uiteindelijk wil je dat mensen jouw product of dienst kopen. Het is dus belangrijk dat je webshop bezoekers naar een aankoop leidt. Dat kan met duidelijke en aantrekkelijke call-to-actions

Gebruik hierbij een visuele hiërarchie waarbij de belangrijkste CTA (namelijk ‘koop nu’) het meeste opvalt. Zo weet de bezoeker van je website altijd hoe hij tot aankoop over moet gaan. Zorg er ook voor dat het winkelmandje altijd duidelijk in beeld is. Meer over de visuele hiërarchie lees je in ons blog over landing page design.

2. Maak duidelijk wat je verkoopt

De productomschrijving moet meteen in het oog springen. Maak gebruik van bullet points om ervoor te zorgen dat de belangrijke informatie over het product overzichtelijk weergegeven wordt en de bezoeker hier niet naar hoeft te zoeken. Maar belangrijker dan de tekst zijn de afbeeldingen. Met mooie en scherpe afbeeldingen zorg je ervoor dat je klanten een duidelijk beeld krijgen van het product. Je kunt hier ook filmpjes of Augmented Reality inzetten. 

3. Consistente look and feel

Onze derde webshop designtip is een consistente vormgeving. Dit maakt je webshop niet alleen mooi, maar draagt ook bij aan je betrouwbaarheid. Gebruik dus overal hetzelfde lettertype, hetzelfde soort buttons en afbeeldingen en vormgeving in vergelijkbare stijl. Heb je nog geen eigen huisstijl, laat die dan ontwerpen.

4. Invloed van social media

We leven in een tijd van zien en gezien worden. De beleving van je merk gaat tegenwoordig verder dan enkel je webshop. Social media biedt consumenten de mogelijkheid om hun favoriete merk te kunnen volgen. Via deze kanalen wordt de consument op de hoogte gehouden van nieuwe producten, acties, kortingen en activiteiten. Zo leert een consument jouw dienst of product echt kennen. Dit schept een band die invloed heeft op het koopgedrag. 

Om herkenbaar te zijn op social media is het verstandig om het design van je webshop door te voeren op alle kanalen waarop jouw merk getoond wordt. Webshop designtip 3 houdt dus niet op bij de webshop. Zorg voor consistente huisstijl waardoor webshop en sociale media op een lijn liggen en consumenten jouw social posts meteen herkennen.

5. Ga voor mobile first design 

Steeds meer mensen shoppen via hun smartphone. Dat alleen al maakt het een goed idee om ervoor te zorgen dat je bezoekers via mobile devices een op-en-top ervaring hebben. Daar komt nog bij dat ook zoekmachines steeds meer belang hechten aan de mobiele versie van je website. Heb je geen mobile first website, dan kan dat ten koste gaan voor je ranking in Google en andere search engines. Twee goede redenen dus om te gaan voor mobile first design.

6. Denk aan de kleur

Zoals de muziek in een supermarkt van invloed kan zijn op hoeveel boodschappen mensen inslaan, zo heeft de kleur van je webshop ook invloed op online koopgedrag. Kleur beïnvloedt emoties en roept bepaalde associaties op bij mensen. Verkoop je biologische of duurzame producten, dan zou groen een goede keuze zijn. We associëren deze kleur namelijk over het algemeen met natuur.

7. Kies voor duidelijke navigatie

Met een duidelijke navigatie kunnen je bezoekers makkelijk vinden wat ze zoeken en dat draagt op een positieve manier bij aan de gebruikerservaring. Neem in je design dus ook een menu op met een logische indeling. Verkoop je veel producten, ga dan voor een onderverdeling, maar schiet hier niet in door. Voor gebruiksgemak en SEO zou elke pagina in drie stappen vanaf de homepage bereikbaar moeten zijn. 

8. Leef je in

Ook een belangrijke webshop designtip: Leef je in in je klant. Wat wil je klant en hoe kan je website daar het beste op inspelen? Hoe ziet zijn customer journey eruit en hoe laat je dat terugkeren op je site? Door te denken vanuit de gebruiker creëer je de beste gebruikservaring of user experience (UX).

9. Testen, testen en nog eens testen

Gebruik A/B-testen om te zien welk design het beste aanslaat bij de doelgroep en de meeste conversies oplevert. Vaar niet op de ervaring van anderen, want wat voor de ene doelgroep werkt, werkt niet noodzakelijkerwijs voor de andere. 

Er is maar een manier om te weten te komen wat het beste werkt voor jouw doelgroep en dat is door het te testen. Met een A/B-test test je twee versies van je website om te zien welke het beste is. Lees hier meer over hoe je een A/B-test uitvoert of over welke elementen je het beste kan testen.

10. Houd je website toegankelijk

Deze webshop designtip wordt nog weleens over het hoofd gezien. Met een duidelijke navigatie zorg je ervoor dat je website goed toegankelijk is. Maar toegankelijkheid gaat verder dan dat. 

Houd bij de keuze van de kleuren voor je website rekening met kleurenblindheid en kies niet voor rode tekst op een grijze achtergrond. Houd rekening met doven en slechthorenden door te zorgen voor ondertiteling bij filmpjes. Voor blinden is een voorleesfunctie dan weer onontbeerlijk. Lees meer over digitale toegankelijkheid in onze whitepaper.

11. Kracht van aanbeveling

We besluiten de reeks met webshop designtips met een gepersonaliseerde aanpak. Tegenwoordig zijn er veel manieren om je webshop aan te passen aan het koopgedrag van je bezoekers. Denk aan gepersonaliseerde advertenties, persoonlijke deals en aanbevolen accessoires. 

Aanbevolen accessoires is vaak een pop-up die voorbij komt wanneer je een product in je digitale winkelmandje hebt geplaatst. Deze aanbevelingen hebben een connectie met het zojuist aangeklikte product. Denk aan een schoenen die passen bij het jurkje dat je wilt kopen. 

Om deze aanbevelingen persoonlijker te maken, is mogelijk om van iedere bezoeker een realtime profiel op te bouwen, gebaseerd op eerdere aankoophistorie. Op basis van dit profiel, dat met elke actie scherper wordt, krijgt de bezoeker speciaal geselecteerde aanbevelingen te zien. 

Meer weten?

Wil je meer weten over webdesign? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief of volg ons op social media. We houden je dan op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van webdesign en meer.

Heb je hulp nodig met het design of redesign van je webshop? Of zoek je een WordPress website in Utrecht of WordPress website in Rotterdam? Vraag het aan WP Brothers.

Jochem Top

Jochem Top

Neem contact op met Freek
Altijd te bereiken via
Contact opnemen?

Whitepaper

Hoe maak je een goede website?

Download whitepaper

He Marketeer,

Waar dien je rekening mee houden als je een nieuwe website gaat realiseren? Wij helpen je graag. 

Groeten WP Brothers