Het perfecte landing page design in 5 stappen

Een landing page is een webpagina aan het einde van de marketingfunnel en aan het begin van de salesfunnel. Het is de pagina waarop een bezoeker komt na een klik op een advertentie of een link in bijvoorbeeld een marketingmail. Het belangrijkste doel van de pagina’s is conversies genereren en in de B2B-sector bezoekers aanzetten om contactgegevens achter te laten.
voorbeeld van landingspagina, met intro, CTA en afbeelding

We geven je 5 stappen voor het perfecte landing page design.

1. Zorg voor focus

De pagina heeft één doel en moet daar ook duidelijk naar toe leiden. Dat betekent één duidelijke CTA en een visuele hiërarchie die de bezoeker de mogelijkheid geeft door de belangrijkste punten te scannen. 

Zorg ervoor dat er geen afleiding  op je pagina is, zoals pop-ups of video’s die spontaan af gaan spelen. Belangrijk is ook dat er zo min mogelijk navigatiemogelijkheden en links zijn. Dat leidt bezoekers namelijk weg van de pagina waarop je ze nu juist wilt hebben.

Focus betekent ook één consistente look-and-feel, niet alleen voor de landing page, maar voor het design van de hele campagne. Social ads, display ads, marketing e-mails en eventuele off line communicatie moeten op één lijn liggen en direct herkenbaar zijn.

2. Wees overtuigend

De landing page is er om bezoekers ervan te overtuigen dat jouw bedrijf geschikt is om mee in zee te gaan of in ieder geval om mee rond de tafel te gaan zitten. Dat maakt het belangrijk om overtuigende elementen op te nemen in het webdesign van je landing page. 

Je kunt daarbij bijvoorbeeld denken aan een timer om aan de bezoeker duidelijk te maken dat het urgent is om een keuze te maken. Andere opties zijn korting, een gratis demo, een gratis adviesgesprek of iets anders om de bezoeker tot actie aan te zetten. Wat passend is verschilt per branche en zelfs per bedrijf.

Nu denk je misschien dat overtuigen vooral een taak is voor de webredacteur of copy writer, maar juist designelementen kunnen een doorslaggevende factor spelen. ‘Visuals convert better than text,’ zegt men. Dat kan bijvoorbeeld met een mooie foto van je product, een infographic met de usp’s van je dienst of een goede uitlegvideo.

Wat in ieder geval niet mag ontbreken zijn testimonials van klanten en in de B2B-sector logo’s van bedrijven die je voor gingen. Dat jij jouw eigen bedrijf aanraadt, is niet meer dan logisch. Je bouwt meer vertrouwen op als je laat zien dat ook anderen jouw bedrijf aanraden. 

3. Visuele hiërarchie in het landing page design

Voor focus en overtuigingskracht is de visuele hiërarchie van belang. Hiermee leid je de bezoeker als het ware over de landing page. Begin met een aantrekkelijke header (afbeelding) en heading (tekst). Zorg bij de heading voor een groot font zodat dit meteen de aandacht trekt. De heading moet verder kort en krachtig zijn. 

De subheading kun je zien als je digitale elevator pitch. Hierin maak je duidelijk wat je product of dienst is en wat het doet. Zorg dat je de bezoeker nieuwsgierig maakt naar de rest van de pagina. 

landingpage design: twee voorbeelden. Links een platte tekst, rechts een tekst met visuele hiërachie door onder andere gebruik van kleur en grootte van elementen

De volgende stap in de hiërarchie zijn de USP’s of voordelen van je product of dienst. Deze moeten zowel in tekst als design duidelijk naar voren komen, bijvoorbeeld als tussenkopjes. Ze moeten makkelijk scanbaar zijn en in één oogopslag duidelijk.

4. Maak een krachtige CTA

Zo belangrijk dat hij hier een eigen kopje krijgt: de call-to-action. Maak een krachtige CTA die opvalt. Kracht zit in design, tekst en plaatsing. Kleur en plaatsing moeten ervoor zorgen dat de CTA opvalt en de gebruiker er niet naar hoeft te zoeken. De tekst moet aanzetten tot actie. 

Vanwege de duidelijke focus op één type conversie, is er één CTA. De ene CTA kan wel meerdere keren terugkomen, bijvoorbeeld bovenaan de pagina en na de opsomming van USP’s. De eerste is dan voor wie al beslist heeft en de tweede voor wie nog overtuigd moet worden door de landing page.

Belangrijk is ook het formulier waarnaar de CTA leidt. In de meeste gevallen wil je immers contactgegevens hebben van leads. Maak dit contactformulier zo makkelijk mogelijk. Hoe meer info je vraagt, hoe groter de kans dat bezoekers afhaken. Vraag dus enkel essentiële informatie zoals naam en e-mailadres. Zorg ook voor duidelijke feedback als er iets mis gaat, bijvoorbeeld bij het invullen van een incorrect e-mailadres.

5. Adverteren en tracken

Na het awesome landing page design ben je nog niet klaar. Je landing page gaat pas echt resultaten opleveren, als je er mensen naartoe trekt met advertenties, zoals SEA en social ads. Ook is het belangrijk om de conversies te tracken en andere interacties met de landing page bij te houden. Dat is niet alleen handig voor de marketingafdeling, maar ook om het design te blijven verbeteren op basis van data. Wil je hier specifiek mee aan de slag, dan kun je ook gebruik maken van A/B-testen.

Nog een laatste tip: denk ook aan de mobiele versie van je landing page. Dit is belangrijk voor de vindbaarheid van je pagina, aangezien Google de mobiele versie gebruikt om te indexeren. Maar het is ook belangrijk omdat steeds meer websitebezoekers dit doen vanaf hun mobiel, zeker in de B2C-sector. En ook die bezoekers wil je een goede ervaring geven, want anders ben je ze kwijt.

Meer weten?

Wil je meer weten over webdesign? Lees dan ook onze andere blogs over webdesign, zoals ons blog over de designtrends van 2021.

Wil je een landing page met een awesome websdesign en skyhigh conversies? Neem dan contact op met WP Brothers. Onze designers en marketeer kunnen ongekende resultaten voor je bereiken. We zijn gevestigd in Utrecht en Rotterdam en werken door heel Nederland.

Sjors van Elst

Neem contact op met Niels
Altijd te bereiken via
Afspraak inplannen

Whitepaper digitoegankelijkheid

Zo voldoe je aan de WCAG-richtlijnen

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden