Websites van overheidsinstanties moeten vanaf 23 september voldoen aan de WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines). Maar ook als je geen overheidsinstantie bent, is het belangrijk dat je website goed toegankelijk is voor iedereen. Je mist 20% van je doelgroep, als je website niet toegankelijk is. Daarom geven we je 10 tips voor webtoegankelijkheid.
De alternatieve tekst of alt tekst bij een afbeelding wordt voorgelezen door schermlezer. Zo kunnen ook blinden en slechtzienden meekrijgen wat er op de afbeelding staat. Neem dus de tijd om een goede alt tekst te schrijven. Eén woord, zoals ‘beeldscherm’ is niet voldoende. Gebruik een hele zin, zoals ‘Smartphonescherm waarop het beginscherm van de EHBO-app te zien is.’ Mooi meegenomen: de alt tekst heeft ook SEO-waarde!
Nu we het toch over de schermlezer hebben: je maakt het makkelijker voor de gebruikers als je de HTML-code van je website hier goed voor inzet. Geef in de code bijvoorbeeld aan waar je een Engels leenwoord hebt gebruikt. Zo kan de schermlezer het correct uitspreken. Ook handig zijn Skip-links, zodat de gebruiker van een schermlezer delen van de pagina over kan slaan en meteen kan navigeren naar delen die voor hem of haar belangrijk zijn. Zelf lees je immers ook zelden de volledige website. Lees meer over digitoegankelijk development.
Nog een tip om je website toegankelijk te maken voor blinden en slechtzienden. Wil je de locatie van je bedrijf weergeven op je site? Ga dan niet alleen voor een kaart, want niet iedereen kan dit zien. Geef altijd het adres weer en eventueel ook een richting omschrijving.
Houd er rekening mee dat niet iedereen de audio van je video kan horen en ga voor ondertiteling. Gewone ondertiteling is niet goed genoeg en de automatische variant van YouTube al helemaal niet. Kies voor speciale ondertiteling voor doven en slechthorenden waarin ook geluidseffecten en gelach etc. omschreven wordt.
Let op het contrast tussen de achtergrond en de voorgrond of de tekst. Dit geldt ook voor tekst op buttons en dergelijke. Kleurenblinden en ook slechtzienden hebben hier baat bij en ook voor veel andere mensen oogt dit prettiger. Via deze website kun je testen hoe jouw website eruit ziet voor de verschillende varianten van kleurenblindheid. Schrik niet!
Zorg dat knoppen groot genoeg zijn. Dat maakt het makkelijker om ze te bedienen. Priegelig kleine knopjes kunnen bijvoorbeeld lastig zijn voor mensen met een motorisch stoornis. Houd er ook rekening mee dat niet iedereen met een muis, touchpad of zelfs een toetsenbord overweg kan. Dat maakt het design van je website geen sinecure. Lees hier meer over het ontwerp van call-to-actions.
Veel tekst en lastige woorden werpen een drempel op bij personen met dyslexie of personen met cognitieve beperkingen. Daarom kies je het beste voor een groot lettertype (minimaal 12 pt). Zorg dat er geen grote stukken tekst zijn met een goede alinea-indeling en voldoende witruimte. Let ook op je taalgebruik. Ga voor korte zinnen en gebruik geen jargon. Lees hier meer over goede webcontent.
Extra tip: Zorg er ook voor dat de tekst vergroot kan worden zonder dat pagina’s onbruikbaar worden.
Bewegende of knipperende content is niet prettig voor mensen met neurologische beperkingen en laten we eerlijk zijn, ook voor heel veel andere mensen niet. Zijn er wel automatische veranderingen, zoals een carrousel op je homepage of een video die automatisch begint met afspelen, zorg er dan voor dat bezoekers dat uit kunnen zetten. Wel zo makkelijk!
Een belangrijke tip: ga niet op je intuïtie af, maar test of je website ook daadwerkelijk voor iedereen toegankelijk is. Hiervoor kun je automatische tools vinden in dit overzicht.
Maar natuurlijk kun je ook zelf aan de slag gaan met proefpersonen. Dat kan op een laagdrempelige manier met paper prototyping.
Webtoegankelijkheid gaat verder dan je website. Alle tips hier zijn ook zijn ook toepasbaar op je sociale media. Plaats nooit alleen een afbeelding, maar geef ook tekstuele uitleg. Let op de kleuren van je afbeelding en ondertitel je video’s.
Met deze tips hebben we je al op weg geholpen, maar er is veel meer… Download hier de whitepaper over digitoegankelijkheid.
Wil je weten of jouw website daadwerkelijk goed toegankelijk is, vraag dan onze scan aan. Uiteraard mag je ook direct contact met ons opnemen. WP Brothers en Social Brothers kunnen je verder helpen.
Fan van de eerste lijn én nog niet op onze nieuwsbrief ingeschreven? Meld je nu aan voor onze push notificatie nieuwsberichten.