Hoe schrijf je goede content voor je website? Wij geven tips

Goede content willen we allemaal op onze website. Dit zorgt ervoor dat je in contact komt (en blijft) met je doelgroep en zo blijft nadenken over wie je als bedrijf bent en waar je heen zou willen. Van ‘always on’ naar ‘always relevant’, zoals Eleni Stefanou schreef in de krant The Guardian. Schrijf dus content voor je website die ook daadwerkelijk relevant is. Maar hoe doe je dat?

Hieronder vind je de WP Brothers richtlijnen voor het schrijven van goede content op jouw website:

  • Streef altijd naar kwaliteit boven kwantiteit

Het is steeds minder belangrijk heel veel te vermelden op je website. Eerder is het belangrijk om juist die zaken te vermelden die relevant zijn voor je lezers. Verplaats je in de lezers: wat willen zij vinden op jouw website? Relevant wil overigens niet zeggen dat het ontzettend diep en langdradig moet zijn. Het kan ook oppervlakkig en vlot zijn. Wanneer je lange teksten kan schrijven die ook nog relevant zijn voor je lezer, dan heeft dit natuurlijk wel de voorkeur, zeker wanneer het diepgaande info is. 

  • Let op je design

Mensen zijn gewoontedieren. Dat betekent dat we altijd zullen gaan voor iets waar we bekend mee zijn. We zijn dol op vaste patronen in ons leven en dat geldt ook voor de content. Creëer daarom formats in je content die je bezoekers gaan herkennen en aantrekkelijk vinden. Hierdoor is de kans groter dat ze sneller zullen terugkeren en dat creëert dan weer meer verkeer, wat goed is voor je SEO.

  • Schrijf SEO-vriendelijk 

Hoog scoren in Google is belangrijk, dat weten we allemaal. YouTube is ook de nieuwste vorm van ‘content’ en een foto zegt meer dan 1000 woorden – so they say. Fout! Webteksten zijn ontzettend belangrijk en wanneer je gevonden wilt worden, dien je te weten waar jouw publiek naar zoekt. Welke zoekwoorden gebruiken ze? Stel jezelf vragen als: Wat is het doel van de pagina? Voor wie schrijf ik de pagina? Wat hoop ik dat je lezer na afloop doet? Hier pas je vervolgens je teksten op aan, publiek leest niet – Google wel. Het is alleen geen wondermiddel: het is nog steeds het belangrijkste dat je een aantrekkelijk artikel schrijft. 

  • Schrijf ‘oprolbaar’ 

Het belangrijkste moet altijd bovenaan in de tekst al vermeld worden. Dus niet het ‘inleiding, kern, slot’-verhaal. Maak het je bezoekers zo makkelijk mogelijk en geef ze vrijwel meteen de juiste informatie. Als bezoeker neem je zelden de tijd alle content te lezen. Een goede tekst schrijven voor een website betekent: het nieuws moet bovenaan. Daarnaast gebruik je weinig tot geen jargon en schrijf je duidelijk en helder. Mocht er content zijn waar bezoekers juist wel de tijd voor moeten nemen (bijv. ingewikkeld of diepgaand) dan is het format whitepaper beter geschikt.

Whitepaper digitoegankelijkheid

Zo voldoe je aan de WCAG-richtlijnen

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden