Image Author: Seobility (A/B Testing), License: CC BY-SA 4.0
Even terug naar het begin: wat is nou eigenlijk een A/B test? Een A/B test is simpel gezegd een manier om twee opties, zoals twee advertentie, twee nieuwsbrieven of twee websites te vergelijken. In de rest van deze blog zullen we ons op A/B testen voor websites richten. Hiervoor maak je twee varianten van de site: een deel van de bezoekers krijgt variant A, de rest variant B. De varianten verschillen slechts op één punt, bijvoorbeeld een website met een pop-up waarin een whitepaper aangeboden wordt en een website met een call-to-action aan het einde om dezelfde whitepaper te downloaden. Vervolgens vergelijk je de conversies van beide varianten en dan weet je met welke variant je het websitebezoek kan verhogen of voor meer conversies kan zorgen.
Verschillen de varianten op meerdere punten, dan weet je niet waardoor het verschil in conversie veroorzaakt wordt. Beperk je dus altijd tot één verschil en voer meerdere A/B testen uit als je over meerdere verschillen informatie wilt hebben. Het verschil kan overigens relatief groot zijn, maar ook heel klein. Denk bijvoorbeeld aan het testen van twee verschillende kleurschema’s voor de hele website of juist het testen van twee kleuren van een specifieke knop: drukken mensen sneller op een lichtblauwe of een donkerblauwe knop?
Beter goed gejat, dan slecht bedacht: onze vrienden van Hubspot geven op hun website enkele interessante voorbeelden van A/B testen. Zo hebben ze op hun eigen website experimenten gedaan met de zoekbalk. Mensen die de zoekbalk gebruiken hebben een hogere conversiecijfers dan mensen die dat niet doen. Daarom heeft Hubspot besloten om de visuele aanwezigheid ervan te testen. Ze hebben hiervoor verschillende varianten getest die alle de conversie bleken te verhogen. Het beste werkte de variant waarin de zoekbalk de tekst ‘search the blog’ weergeeft in plaats van bijvoorbeeld ‘search by topic’.
Interessant materiaal zijn banners van landingspagina’s. Deze zijn uiteraard erg belangrijk omdat ze de eerste kennismaking met de website vormen. Hubspot geeft het voorbeeld van Humana, een Amerikaanse ziekteverzekering. Door de tekst op de banner in te korten en te verduidelijken, hebben ze hun CTR met 433% kunnen verhogen. Ook het gebruik van een knop voor de CTA had een verhoging van de CTR met 192% tot gevolg. A/B testen kunnen dus een groot verschil maken. Daarom is essentieel om te weten hoe je een A/B test nu echt goed gebruikt.
Uiteraard bedenk je eerst welke twee varianten je wilt testen. Je kan denken aan verschillende headers, footers, call-to-actions, grafische elementen of kleurschema’s. Vervolgens bedenk je ook welke conversies erbij horen, zoals kliks, downloads of orders. Om de twee versies te publiceren en in een gelijke verdeling naar je publiek te krijgen, gebruik je een plug-in als Google Optimize. WordPress heeft hiervoor ook verschillende eigen plug-ins zoals WordPress Calls to action of WordPress Landingpages. Als je deze plug-in hebt, kun je de twee versies maken.
Het is uiteraard belangrijk om de resultaten van je A/B test te meten. Bedenk wat je target is en welke metrics hiervoor van belang zijn, zoals het aantal kliks. Als je dit ingesteld hebt, kun je de twee versies lanceren en bijhouden wat de resultaten ervan zijn. Zorg ervoor dat je de test past stopt als je voldoende bezoekers hebt gehad voor een significant resultaat. Bij een productpagina met zo’n 5.000 bezoekers per week, zal het ongeveer een week duren. Hoe korter de test duurt, hoe sneller je de website kan optimaliseren en je jouw websitebezoek kan verhogen.
Veel bedrijven voeren testen uit omdat ze denken dat dit hoort, zonder er echt goed over na te denken. Hierdoor halen ze niet het maximale eruit. Zorg dat je zaken test die echt nuttig zijn om te weten. Ga niet testen om te testen: daarmee verdoe je je tijd. Dat een zuurstokroze-achtergrond waarvan je ogen uit de kassen knallen, geen positief effect zal hebben op het aantal bezoekers dat langer op je website blijft, kun je zelf ook wel bedenken. Test aanpassingen waarvan je vermoedt dat ze een positief gevolg hebben om zeker te weten dat je hypothese juist is. Zo krijg je de tools in handen om de aanpassingen op je website datagedreven te maken, in plaats van intuïtief.
Na de test weet je welke variant beter werkt en dus meer conversies oplevert. Deze variant ga je uiteraard gebruiken. Is er meer kans dat mensen doorklikken bij het gebruik van banner 2 in plaats van banner 1, dan ga je uiteraard banner 2 gebruiken. Op dezelfde manier kies je voor de zoekbalk met ‘search the blog’ als tekst wanneer dit beter blijkt te werken dan ‘search by topic’. De resultaten geven je dus de mogelijkheid om de beste versie of de best werkende versie van je website te maken.
Wil je op de hoogte blijven van deze of andere onderwerpen op het gebied van WordPress websites, schrijf je dan zeker in voor onze nieuwsbrief. Wil je niet zelf aan de slag gaan met A/B testen, neem dan gerust contact op. Wij hebben ruime ervaring met onderzoeken welke variant van een website de meeste conversies oplevert.
Heb je een WordPress website nodig voor je bedrijf in Utrecht of Rotterdam? WP Brothers is er voor je!
Fan van de eerste lijn én nog niet op onze nieuwsbrief ingeschreven? Meld je nu aan voor onze push notificatie nieuwsberichten.