7. Hyperlinks
De interne hyperlinks zijn erg belangrijk voor je website. Ze maken een echt netwerk van je site en zorgen ervoor dat mensen van de ene naar de andere pagina kunnen springen. Zo houd je ze op je website. Het is dus goed om na te gaan welke bewoordingen het beste werken voor jouw doelgroep. Zijn dat opmerkingen als ‘Lees hier meer’ en ‘klik hier’ of juist links in de lopende tekst? Links vallen vaak visueel op in een tekst doordat ze onderstreept zijn en een andere kleur hebben. Ook hiermee kun je experimenten: bij welke kleur wordt er meer geklikt?
8. Afbeeldingen en filmpjes
Soms kan het handig zijn om ook verschillende afbeeldingen en filmpjes te testen. Welke afbeeldingen trekken de meeste aandacht? Naar welke video’s blijven mensen het langste kijken? Bedenk wel dat het voor een succesvolle A/B test van belang is dat er maar één verschil tussen de twee versies bestaat. Anders weet je namelijk niet waardoor het verschil in conversies veroorzaakt wordt. Het is daarom verstandig om ook je beeldmateriaal maar op één punt te laten verschillen. Maakt het bij een website van een wellnesscentrum bijvoorbeeld verschil of er mannen of vrouwen op een foto staan? Werken foto’s of illustraties het beste om mensen naar je blog te trekken? Bij een webshop kun je kijken of inkijkexemplaren van boeken, 3D-afbeeldingen van meubels etc. betere conversiecijfers opleveren dan statische afbeeldingen.
9. Zoekfunctie
De zoekbalk is een belangrijk deel van je website, zeker bij een grote website. Via de balk kunnen mensen naar specifieke delen van je pagina navigeren, bijvoorbeeld op zoek naar informatie over A/B testen. Hubspot heeft ontdekt dat mensen langer op de website blijven als ze gebruik maken van de zoekbalk. Hieruit blijkt al dat het een belangrijk onderdeel is. Denk na over waar je de zoekbalk plaatst, maar ook over hoe hij eruit ziet en welke tekst er in staat. Zo bleek bij Hubspot dat ‘search the blog’ meer conversies oplevert dan ‘search by topic’.