Soms kom je inspiratie te kort om te weten te komen wat je nu precies gaat testen. In deze blog geven we je met tien voorbeelden van A/B testen genoeg inspiratie om daadwerkelijk aan de slag te gaan met het verbeteren van je website. Doordat je verschillende elementen aan kan passen en verschillende zaken kan meten (zoals kliks, tijd op de site, download, aantal verkopen) zijn de mogelijkheden eindeloos.
Schrijf je in! Meld je aan! Probeer een maand gratis! Een call-to-action is een belangrijk onderdeel van je website. De CTA bepaalt of je bezoekers doen wat je wilt dat ze doen. Melden ze zich daadwerkelijk aan voor de nieuwsbrief? Kiezen ze inderdaad voor een gratis proefabonnement? Het is essentieel dat je call-to-action zo optimaal mogelijk is. Je dient dus goed uit te zoeken welke bewoordingen het beste werken.
Tip: gebruik je een button, kijk dan ook welke plaats op de website, welke grootte en welke kleur het beste werkt en dus de meeste conversie oplevert. Zoek je ideeën voor hoe je call-to-action eruit kan zien, bekijk dan deze 31 voorbeelden op Hubspot.
In dit voorbeeld aan de rechterkant zijn een groene en een rode button getest. De rode button kreeg 21% meer klikken.
Boven landingspagina’s staat vaak een grote banner met een afbeelding, tekst en een call-to-action. Aangezien dit het eerste onderdeel is van de pagina dat bezoekers zien, is het belangrijk dat de banner de aandacht trekt en vasthoudt. Bezoekers dienen verder op de website te kijken en/of de CTA te gebruiken. Test daarom altijd welke afbeelding, tekst en CTA het beste werken. Een Amerikaanse zorgverzekeringsmaatschappij heeft haar CTR bijvoorbeeld met 433% laten stijgen door een banner te gebruiken met weinig tekst en een duidelijke CTA, zo blijkt uit dit voorbeeld van Hubspot.
Net als je banner, zijn ook de titels die je gebruikt voor de verschillende onderdelen van je website of blog van belang. Hiervan kun je stellen dat het de eerste kennismaking van bezoekers is met een specifiek deel van je website. Je kunt hierbij denken aan zaken als de lettergrootte en het lettertype, maar ook aan de inhoud. Welke korte of lange kopjes beter? En hoe kun je je publiek nieuwsgierig maken? Welk effect heeft het stellen van een vraag, zoals ‘Wat is de toekomst van de A/B test?' Wat is het effect van het poneren van een heftige stelling, zoals ‘A/B testen zijn verleden tijd?' Als metric gebruik je de gemiddelde leestijd of het aantal bounces bij verschillende headlines.
Voor je gaat testen helpt het om alvast naar een aantal stelregels te kijken. Zo werken headings met cijfers vaak beter. Beloftes werken ook goed, evenals bijvoeglijke naamwoorden die je vertellen hoe makkelijk of goed iets is. Een basisformule is cijfer + adjectief + keyword+ belofte. Daarmee kun je komen tot een titel als ‘10 inspirerende A/B testen om je website te verbeteren’.
Het menu is uiteraard een belangrijk onderdeel van je website: via de menuknoppen kunnen bezoekers immers naar andere delen van je website navigeren. Het is dan ook logisch om goed uit te zoeken welke bewoordingen het beste werken. Klikken mensen sneller op ‘FAQ’ of op ‘Veelgestelde vragen’? Is er meer interesse in ‘cases’ of juist in ‘projecten’? Uiteraard kun je ook de volgorde van de onderdelen in het menu testen. Bij een webshop wil je bijvoorbeeld dat meest populaire productcategorieën snel en makkelijk te vinden zijn. Dit is de reden dat dameskleding over het algemeen voor de herenkleding staat in de meeste online kledingwinkels.
Op het gebied van de content is er ook genoeg te testen. Hoeveel tekst bied je de webbezoeker aan? En hoe presenteer je het het beste? Heb je meer conversies bij een lopende tekst of juist bij makkelijk te scannen bullet points? Dit zal sterk afhankelijk zijn van het doel van je website. Een informatieve website zal eerder gebaat zijn bij langere teksten, terwijl bezoekers van een webshop graag makkelijk te scannen informatie over het product willen hebben. De metric is daarom ook afhankelijk van wat je wilt bereiken. Bij de informatieve site heb je er meer aan om te meten hoe lang mensen op je website blijven, terwijl je als webshopeigenaar vooral wil weten bij elke optie de meeste bezoekers overgaan tot het kopen van je producten. Dat maakt de productomschrijving essentieel: werkt een zakelijke tekst of een subjectieve tekst beter? Is een lange of een korte omschrijving efficiënter?
De plek van afbeeldingen, video’s, tekst en buttons bepaalt in hoeverre ze in het oog springen en dus ook hoe effectief ze zijn. Als ik op je webshop niet kan vinden hoe ik producten in mijn winkelmandje leg, is de kans dat ik iets bij je koop wel erg klein. Bedenk op welke verschillende manieren de bezoeker over de pagina kan lopen en zorg dat belangrijke elementen zoals buttons op tactische plekken zitten. Via A/B testen kun je erachter komen wat deze tactische plekken zijn.
De interne hyperlinks zijn erg belangrijk voor je website. Ze maken een echt netwerk van je site en zorgen ervoor dat mensen van de ene naar de andere pagina kunnen springen. Zo houd je ze op je website. Het is dus goed om na te gaan welke bewoordingen het beste werken voor jouw doelgroep. Zijn dat opmerkingen als ‘Lees hier meer’ en ‘klik hier’ of juist links in de lopende tekst? Links vallen vaak visueel op in een tekst doordat ze onderstreept zijn en een andere kleur hebben. Ook hiermee kun je experimenten: bij welke kleur wordt er meer geklikt?
Soms kan het handig zijn om ook verschillende afbeeldingen en filmpjes te testen. Welke afbeeldingen trekken de meeste aandacht? Naar welke video’s blijven mensen het langste kijken? Bedenk wel dat het voor een succesvolle A/B test van belang is dat er maar één verschil tussen de twee versies bestaat. Anders weet je namelijk niet waardoor het verschil in conversies veroorzaakt wordt. Het is daarom verstandig om ook je beeldmateriaal maar op één punt te laten verschillen. Maakt het bij een website van een wellnesscentrum bijvoorbeeld verschil of er mannen of vrouwen op een foto staan? Werken foto’s of illustraties het beste om mensen naar je blog te trekken? Bij een webshop kun je kijken of inkijkexemplaren van boeken, 3D-afbeeldingen van meubels etc. betere conversiecijfers opleveren dan statische afbeeldingen.
De zoekbalk is een belangrijk deel van je website, zeker bij een grote website. Via de balk kunnen mensen naar specifieke delen van je pagina navigeren, bijvoorbeeld op zoek naar informatie over A/B testen. Hubspot heeft ontdekt dat mensen langer op de website blijven als ze gebruik maken van de zoekbalk. Hieruit blijkt al dat het een belangrijk onderdeel is. Denk na over waar je de zoekbalk plaatst, maar ook over hoe hij eruit ziet en welke tekst er in staat. Zo bleek bij Hubspot dat ‘search the blog’ meer conversies oplevert dan ‘search by topic’.
Vergeet ook pushberichten niet. Hoewel ze meestal gebruikt worden voor apps, is dit ook voor websites mogelijk. Je stuurt mensen dan een gepersonaliseerd bericht via de browser, zelfs als ze niet op dat moment jouw website bezoeken. Dat kan bijvoorbeeld een bericht zijn over producten die een bezoeker in het winkelwagentje van jouw webshop heeft gelegd, maar nog niet afgerekend. Je kunt ook denken aan aanbiedingen, of bedankjes voor het aanmelden voor een loyaliteitsprogramma.
Push notifications moeten ergens toe leiden, bijvoorbeeld dat je bezoekers hun winkelwagentje alsnog afrekenen. Ook dit zijn belangrijke elementen en dus is het belangrijk dat je de meest optimale variant voor jouw doelgroep gebruikt. Maakt het uit wat je aanbiedt: direct korting op je aankoop of een coupon voor de volgende aankoop? Maakt het uit wanneer de notificatie verschijnt en waar? Door deze zaken te testen weet je hoe jouw doelgroep het beste over te halen is.
Er zijn dus meer dan genoeg zaken op je website te vinden om te testen en eventueel te verbeteren. Om inspiratie op te doen is het ook een goed idee om alle data van jouw website te tracken. Zo zie je waar er ruimte is voor verbetering. Bedenk ook dat elke doelgroep anders is en anders reageert. Wat voor de ene website werkt, hoeft voor de andere website niet te werken. Het is dus goed om elementen voor jouw specifieke website te testen. Bedenk ook dat elementen altijd in een context staan. Stel dat uit een A/B test blijkt dat oranje de beste kleur is voor een button. Als je echter het design van de website verandert, kan het best zijn dat een andere kleur juist geschikter is.
Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van websites, meld je dan aan voor onze nieuwsbrief. Wil je niet zelf A/B testen uitvoeren? Dat is geen probleem, want wij regelen het voor je. Neem gerust contact op als je meer wil weten over de mogelijkheden.
Ook voor de website voor jouw bedrijf in Utrecht of Rotterdam, kun je bij WP Brothers terecht.
Bronnen afbeeldingen: Hubspot en Notificare.
Fan van de eerste lijn én nog niet op onze nieuwsbrief ingeschreven? Meld je nu aan voor onze push notificatie nieuwsberichten.