UX design is een relatief nieuwe discipline, die in 1993 geïntroduceerd werd door de cognitiewetenschapper Donald Norman, de schrijver van The Design of Everyday Things. Het omvat echter vele andere disciplines, want een UX designer moet verstand hebben van psychologie, business, marktonderzoek, design en technologie.
Meer weten over UX design en het Gestalt principe? Lees ons artikel
Een UX designer ontwerpt producten die aansluiten bij de behoeften van de gebruikers. UX design is mogelijk voor alle producten, van koffiemachines tot apps. De term wordt echter het meest gebruikt om te spreken over het design van software, apps en websites. In dit blog gaan we specifiek in op het UX design van je website.
Voor het UX design is het belangrijk dat de gebruikerservaring wordt onderzocht onder andere door middel van tests. Dit leidt tot een verbeterd ontwerp. Zo kun je met UX design komen tot een website die:
Een UX designer hoort daarom altijd de user flow of user journey, het pad dat de gebruiker aflegt op de website, in het achterhoofd te houden, samen met het onderzoek, de empathy map en user stories. De empathy map is een schematisch overzicht van wat de gebruiker ziet, doet, voelt en zegt. De user story geeft kort weer wat de gebruiker met de website wil en waarom.
UX design vormt zo de schakel tussen techniek en mensen. De UX designer zal dan ook vanaf het begin van het proces nauw samenwerken met developers, eindgebruikers en zakelijke stakeholders, zoals de opdrachtgevers. Bij UX design worden de belangen van al deze stakeholders afgewogen. Lees in dit blog hoe we bij WP Brothers de samenwerking tussen designers en developers geregeld hebben.
Onder UX Design kunnen we vier onderdelen scharen: User Research (UR), Experience Strategy (ExS), Interaction Design (IxD) en Information Architecture (IA).
User Research is uiteraard een belangrijk onderdeel van UX design. Als je niet weet wat er omgaat in de eindgebruikers, is UX design niet mogelijk. Vooraf onderzoeken, feedback verzamelen en testen met echte gebruikers zijn onmisbaar. In het stappenplan hieronder lees je hoe je te werk kan gaan.
Bij Experience Strategy gaat om een strategie waarbij zowel gelet wordt op de behoeften van de gebruikers als die van het bedrijf. Als je enkel en alleen het gemak de gebruiker centraal stelt, laat je de betaling weg in een webshop, zodat de gebruiker gratis spullen kan bestellen. Maar daar zal je opdrachtgever niet blij mee zijn. 😉 UX design is dan ook wikken en wegen tussen de gebruiker en de opdrachtgever om uit te komen bij de perfecte balans.
Interaction Design gaat over de manier waarop de gebruiker interactie aangaat met het systeem, bijvoorbeeld met buttons of micro-animaties. Belangrijk is een intuïtief design waarbij de gebruiker zonder verdere uitleg met gemak taken kan voltooien.
Bij Interaction Design komt de UX designer het dichtst in de buurt van UI design (User Interface design). Het is echter niet hetzelfde. UI design gaat om de buitenkant. Met andere woorden om hoe het design eruit ziet: van visuals tot kleuren en typografie. UX design gaat om het pad dat de bezoeker aflegt op de website en hoe dit functioneert.
Information Architecture draait om het organiseren van informatie op een betekenisvolle én toegankelijke manier. Dit is cruciaal voor de navigatie van de bezoeker van de website. Wat is een logische volgorde om informatie aan te bieden? En welke woorden gebruik je om dit duidelijk te maken?
Om een gebruiksvriendelijke website te ontwikkelen dien je een aantal stappen te doorlopen. UX design begint met onderzoek naar de eindgebruiker van je website. Hierdoor bespaar je tijd en kom je tot een beter ontwerp. Het is goed om aannames te hebben over dat wel en niet werkt, maar het is nog beter om die aannames te testen.
Een goed startpunt voor je onderzoek zijn user interviews waarin je de behoeften, doelen en het gedrag van de eindgebruiker in kaart brengt. Ook is het belangrijk dat je in de interviews pijnpunten en problemen naar voren haalt. De interviews kunnen daarnaast duidelijk maken in welke context jouw website gebruikt wordt of gaat worden.
Op basis van het onderzoek kun je user persona’s en user stories maken. User persona’s zijn semi-fictionele personages die de eindgebruiker vertegenwoordigen. Het is belangrijk dat je deze persona’s niet baseert op aannames, maar op data. Met de user stories geef je in enkele zinnen weer wat gebruikers met je website gaan doen. Een voorbeeld is: “Anna wil via de site snel weten wat de weersverwachting is, zodat ze kan besluiten om al dan niet buiten te gaan fietsen.”
Dit is weer input voor je ontwerp en het ontwerp geeft weer aanleiding om opnieuw te testen. Zo blijf je ontwerp steeds verbeteren en is UX design een iteratief proces. Om dat laagdrempelig te doen begin je met makkelijk en goedkoop te maken paper prototype, dat je pas na uitgebreid testen verder ontwikkelt tot een low fidelity wireframe en later tot een high-fidelity wireframe. In alle fases blijf je testen om te zien of het ontwerp daadwerkelijk gebruiksvriendelijk is. Lees hier hoe wij het testen aan de hand van paper prototypes aanpakken.
Wil je meer weten over UX design of andere onderdelen van webdesign en webdevelopment, lees dan ook onze andere blogs, bijvoorbeeld ons blog over interaction design of ons blog over webdesign trends.
Wil je een gebruiksvriendelijke website hebben? Neem dan gerust contact op. Onze designers gaan graag voor je aan de slag.
Fan van de eerste lijn én nog niet op onze nieuwsbrief ingeschreven? Meld je nu aan voor onze push notificatie nieuwsberichten.