WP Brothers

vraag een offerte aan

- of -

bel 030 737 09 02

Wat is het UX design van je website? Met stappenplan!

UX design staat voor User Experience design. Bij UX design gaat het om een designproces waarbij de eindgebruiker van je website centraal staat. Dat is belangrijk, want alleen een website die de gebruiker een prettige ervaring biedt, maakt succes voor je bedrijf mogelijk. Veel bezigheden uit het dagelijks leven, van het instellen van je wekker tot chatten met vrienden of muziek luisteren zijn mogelijk gebruiksvriendelijker gemaakt door UX design. In dit blog vertellen we je wat UX design inhoudt en hoe wij het UX design van je website aanpakken.
het maken van een paper prototype voor UX Design

Wat is UX design?

UX design is een relatief nieuwe discipline, die in 1993 geïntroduceerd werd door de cognitiewetenschapper Donald Norman, de schrijver van The Design of Everyday Things. Het omvat echter vele andere disciplines, want een UX designer moet verstand hebben van psychologie, business, marktonderzoek, design en technologie.

Een UX designer ontwerpt producten die aansluiten bij de behoeften van de gebruikers. UX design is mogelijk voor alle producten, van koffiemachines tot apps. De term wordt echter het meest gebruikt om te spreken over het design van software, apps en websites. In dit blog gaan we specifiek in op het UX design van je website.

Voor het UX design is het belangrijk dat de gebruikerservaring wordt onderzocht onder andere door middel van tests. Dit leidt tot een verbeterd ontwerp. Zo kun je met UX design komen tot een website die:

UX designer als schakel

Een UX designer hoort daarom altijd de user flow of user journey, het pad dat de gebruiker aflegt op de website, in het achterhoofd te houden, samen met het onderzoek, de empathy map en user stories. De empathy map is een schematisch overzicht van wat de gebruiker ziet, doet, voelt en zegt. De user story geeft kort weer wat de gebruiker met de website wil en waarom.

UX design vormt zo de schakel tussen techniek en mensen. De UX designer zal dan ook vanaf het begin van het proces nauw samenwerken met developers, eindgebruikers en zakelijke stakeholders, zoals de opdrachtgevers. Bij UX design worden de belangen van al deze stakeholders afgewogen. Lees in dit blog hoe we bij WP Brothers de samenwerking tussen designers en developers geregeld hebben.

Onderdelen UX Design

Onder UX Design kunnen we vier onderdelen scharen: User Research (UR), Experience Strategy (ExS), Interaction Design (IxD) en  Information Architecture (IA).

User Research

User Research is uiteraard een belangrijk onderdeel van UX design. Als je niet weet wat er omgaat in de eindgebruikers, is UX design niet mogelijk. Vooraf onderzoeken, feedback verzamelen en testen met echte gebruikers zijn onmisbaar. In het stappenplan hieronder lees je hoe je te werk kan gaan.

Experience Strategy

Bij Experience Strategy gaat om een strategie waarbij zowel gelet wordt op de behoeften van de gebruikers als die van het bedrijf. Als je enkel en alleen het gemak de gebruiker centraal stelt, laat je de betaling weg in een webshop, zodat de gebruiker gratis spullen kan bestellen. Maar daar zal je opdrachtgever niet blij mee zijn. 😉 UX design is dan ook wikken en wegen tussen de gebruiker en de opdrachtgever om uit te komen bij de perfecte balans.

Interaction Design

Interaction Design gaat over de manier waarop de gebruiker interactie aangaat met het systeem, bijvoorbeeld met buttons of micro-animaties. Belangrijk is een intuïtief design waarbij de gebruiker zonder verdere uitleg met gemak taken kan voltooien.

Bij Interaction Design komt de UX designer het dichtst in de buurt van UI design (User Interface design). Het is echter niet hetzelfde. UI design gaat om de buitenkant. Met andere woorden om hoe het design eruit ziet: van visuals tot kleuren en typografie. UX design gaat om het pad dat de bezoeker aflegt op de website en hoe dit functioneert.

Information Architecture

Information Architecture draait om het organiseren van informatie op een betekenisvolle én toegankelijke manier. Dit is cruciaal voor de navigatie van de bezoeker van de website. Wat is een logische volgorde om informatie aan te bieden? En welke woorden gebruik je om dit duidelijk te maken?

Stappenplan UX design van je website

Om een gebruiksvriendelijke website te ontwikkelen dien je een aantal stappen te doorlopen. UX design begint met onderzoek naar de eindgebruiker van je website. Hierdoor bespaar je tijd en kom je tot een beter ontwerp. Het is goed om aannames te hebben over dat wel en niet werkt, maar het is nog beter om die aannames te testen.

Een goed startpunt voor je onderzoek zijn user interviews waarin je de behoeften, doelen en het gedrag van de eindgebruiker in kaart brengt. Ook is het belangrijk dat je in de interviews pijnpunten en problemen naar voren haalt. De interviews kunnen daarnaast duidelijk maken in welke context jouw website gebruikt wordt of gaat worden.

Op basis van het onderzoek kun je user persona’s en user stories maken. User persona’s zijn semi-fictionele personages die de eindgebruiker vertegenwoordigen. Het is belangrijk dat je deze persona’s niet baseert op aannames, maar op data. Met de user stories geef je in enkele zinnen weer wat gebruikers met je website gaan doen. Een voorbeeld is: “Anna wil via de site snel weten wat de weersverwachting is, zodat ze kan besluiten om al dan niet buiten te gaan fietsen.”

Dit is weer input voor je ontwerp en het ontwerp geeft weer aanleiding om opnieuw te testen. Zo blijf je ontwerp steeds verbeteren en is UX design een iteratief proces. Om dat laagdrempelig te doen begin je met makkelijk en goedkoop te maken paper prototype, dat je pas na uitgebreid testen verder ontwikkelt tot een low fidelity wireframe en later tot een high-fidelity wireframe. In alle fases blijf je testen om te zien of het ontwerp daadwerkelijk gebruiksvriendelijk is. Lees hier hoe wij het testen aan de hand van paper prototypes aanpakken. 

Meer weten?

Wil je meer weten over UX design of andere onderdelen van webdesign en webdevelopment, lees dan ook onze andere blogs, bijvoorbeeld ons blog over interaction design of ons blog over webdesign trends.

Wil je een gebruiksvriendelijke website hebben? Neem dan gerust contact op. Onze designers gaan graag voor je aan de slag.

Sjors

lekker snel whatsapp-en
altijd bereikbaar via
van 9.00 tot 17.30

Whitepaper

Hoe maak je een goede website?

Download whitepaper

He Marketeer,

Waar dien je rekening mee houden als je een nieuwe website gaat realiseren? Wij helpen je graag. 

Groeten WP Brothers

Cookies op WP Brothers
Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur en marketing doeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kan je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.
Noodzakelijk
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Voorkeur
Voorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.
Statische
Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.
Marketing
Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.
Verander opties