Voor de beginners: de basis SEO-checklist. Deze zaken moet je zeker op orde hebben!
In de Google Search Console zie je onder andere op welke zoektermen je pagina gevonden wordt en kun je pagina’s indexeren. De tool geeft je waardevolle inzichten over de zichtbaarheid van je website en het organische verkeer dat je website genereert. Instellen dus! Andere zoekmachines hebben vergelijkbare consoles, zoals de Bing Webmaster Tool.
Google Analytics is een gratis tool voor marketinganalyse. Het geeft inzicht in het aantal bezoekers van je website, de bronnen die ze gebruiken om op je website te komen (van zoekresultaten tot social media) en veel meer. Google Analytics kan gekoppeld worden aan Google Search Console om data van de Search Console te importeren in Analytics.
Gebruik je WordPress installeer, dan ook een SEO plug-in. Deze plug-in helpt je met de on-page en off-page SEO. De plug-in geeft bijvoorbeeld aan of het keyword waarop je wilt ranken vaak genoeg voorkomt in je tekst en of er voldoende internal en external links zijn. Een veelgebruikte plug-in hiervoor is Yoast. Gebruik je geen WordPress, overleg dan met je developmentbureau over de mogelijkheden.
Een sitemap is simpel gezegd een lijst met de url’s van je pagina in XML-formaat. Met de sitemap geef je aan zoekmachines aan welke pagina’s gecrawld moeten worden en eventueel welke pagina’s de canonieke variant zijn. Dien de sitemap in bij de Google Search Console en de Bing Webmasters Tool.
Met een robots.txt file voorkom je dat bepaalde gedeeltes van je website gecrawld worden. Het is bijvoorbeeld niet de bedoeling dat winkelmandjes van je klanten in de zoekresultaten verschijnen. Ook als je op dit moment geen pagina’s hebt die niet voor zoekmachines bedoeld is, is het handig om al een robots.txt file te hebben.
Dit is een vorm van basisonderhoud. Handmatige acties worden over het algemeen veroorzaakt door pogingen om Google’s Webmaster Guidelines te schenden, zoals het maken van spam, verborgen tekst, onnatuurlijke link of problemen met structured data. De meeste websites zullen er nooit last van hebben. Toch is het goed om onder het tabblad ‘beveiligingsproblemen en handmatige acties’ in de Google Search Console te checken of dit ook voor jouw website geldt.
Het zal je verbazen hoe vaak pagina’s per ongeluk op ‘no-index’ staan ingesteld. Controleer dus of al je pagina’s geïndexeerd kunnen worden. Dat kan door ze in te voeren in de Google Search Console, maar eenvoudiger is het om gebruik te maken van de site-audittool van SEMrush. Als SEMrush niet in staat is om je website te crawlen, kunnen zoekmachines dit ook niet.
Zonder zoekwoordonderzoek rank je niet op de juiste termen. Als je basis op orde is, ga je dus onderzoeken welke termen belangrijk zijn voor jouw bedrijf. Voor zoekwoordonderzoek gebruik je een tool als SEMrush of de Google Keyword Planner. Onze SEO-experts werken met SEMrush en raden deze tool ook aan.
De eerste stap is afkijken ;). Bekijk op welke termen je concurrenten ranken en probeer ze vervolgens te overtreffen. Of zoek naar betere termen. De termen van concurrenten geven je in ieder geval inspiratie.
Zoek naar zoektermen met een hoog zoekvolume die echt samenvatten wat je aanbiedt, of het nu een product of dienst is. Dit zijn je hoofdtermen op basis waarvan je pillar pages gaat schrijven en die je leads, sales en conversies op gaan leveren. Helaas zal op deze termen ook veel concurrentie zitten.
Naast de head terms heb je ook long-tail keywords nodig. Dit zijn vaak langere zoektermen met minder volume, maar die wel een grote kans hebben om tot conversie te leiden. Dat komt omdat ze veel specifieker zijn. Iemand die de zoekterm ‘app development’ gebruikt, kan heel veel zoeken: van een opleiding tot app developer tot een manier om zelf makkelijk een app te maken. Iemand die zoekt naar ‘app developer augmented reality game Utrecht’ weet waarschijnlijk al waarvoor hij de gevonden app developer in wil schakelen.
Zodra je zicht hebt op de head terms en long-tail keyword, dien je in kaart te brengen welke bestaande pagina’s op je website op welk keyword targeten. Breng ook missende pagina’s in kaart en zorg ervoor dat je deze aan gaat maken.
Zorg ervoor dat de pagina’s op je website tegemoet komen aan de keyword intent van de zoeker. Dan bieden je pagina’s immers de beste gebruikerservaring. Kijk naar pagina’s die bij de zoekterm bovenaan komen te staan en zorg dat jouw content hierbij aansluit.
Zorg dat je weet welke vragen mensen hebben over het keyword waarop je wilt targeten en zorg er vervolgens voor dat jouw content antwoord geeft op deze vragen. Een handige tool om te zien welke vragen mensen hebben is Alsoasked. Ook hiermee verhoog je de gebruikerservaring.
Het kan lang duren voordat je voldoende autoriteit hebt opgebouwd om ook voor head terms bovenaan in Google te verschijnen. Onderschat dit niet. Door te begrijpen hoe lastig de keywords zijn waarmee je aan de slag wilt, kun je realistische verwachtingen creëren, bij jezelf én bij je manager.
Ook de technische kant van je website moet in orde zijn. Zoekmachines willen geen websites in hun resultaten hebben die een slechte gebruikerservaring bieden en al helemaal geen onveilige websites. Zorg dus dat je ook deze punten van de SEO-checklist op orde hebt.
Sinds 2014 is een veilige site, herkenbaar aan de S van security achter HTTP, een ranking factor voor zoekmachines. Zorg dus voor HTTPs-encryptie.
https://www.domain.com
https://domain.com
http://www.domain.com
https://domain.com
Dit zijn vier verschillende varianten van één website. Het is belangrijk dat Google maar één versie indexeert. Het maakt daarbij niet uit welke dat is, alhoewel https://www de meest gebruikte keuze is. Zorg voor 301 redirects van de andere drie naar de geïndexeerde versie.
In de Google Search Console worden crawl errors weergegeven. Zorg ervoor dat je die errors verhelpt, want ze zorgen ervoor dat bepaalde pagina’s van je website niet opgenomen worden in de index van Google en dus niet te vinden zijn.
Trage websites zorgen voor een slechte gebruikerservaring. Vanaf 2021 gaat Google meer focussen hierop, inclusief paginasnelheid. Zo zou een pagina binnen 2,5 seconde geladen moeten zijn. Belangrijk dus om te zorgen dat de snelheid van je website in orde is!
Ook een niet-werkende link zorgt voor een slechte gebruikerservaring. Voorkom dit dus door regelmatig een site-audit te doen en de aangegeven broken links te repareren. Een site-audit maken kan bijvoorbeeld met SEMrush.
Gezien punt 15 zijn veel HTPP-sites HTPPS-sites geworden. Nadeel daarvan dat oude links nog verwijzen naar de HTTP-versie en daardoor gebruik maken van een niet-noodzakelijke redirect. Door de links aan te passen naar de HTTPS-versie voorkom je dit.
Of nog beter mobile first. Sinds 2019 indexeert Google de mobiele versie van je website. Dat is een belangrijke reden om ervoor te zorgen dat die in orde is. Daarbij worden smartphones steeds meer gebruikt om websites te bezoeken in plaats van andere devices. Een mobile first website is dus ook goed voor de gebruikservaring.
Zorg dat de url zo kort mogelijk is en dat uit de url al blijkt waar de pagina over gaat. Een url eindigend op /app-development is duidelijk, een url eindigend op /category.php?id=54 niet.
Door structured data kunnen zoekmachines je website beter begrijpen. Zo zien ze door de tags duidelijk wat de kopjes in een tekst zijn. Formats voor structured data vind je op schema.org. Deze structured data zijn overigens ook goed voor de digitoegankelijkheid. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat een schermlezer beter met een website overweg kan.
Hoe dieper je pagina’s in de structuur van de website verborgen zitten, hoe kleiner de kans de zoekmachines ze gaan vinden. Als je meer dan drie keer moet klikken om bij een bepaalde pagina te komen, is het goed om de structuur van je website te herzien.
Een 302 redirect is tijdelijk, een 301 redirect permanent. Heb je 302 redirects op je website staan die toch in de nabije toekomst niet weggehaald worden, maak er dan 301 redirects van. De site-audit van SEMrush is weer handig om je te vertellen waar welke redirects staan op je website.
Een redirect hoort van A naar B te gaan en wel direct. Niet via een derde redirect en er zou al helemaal geen loop moeten bestaan. Heb je dit wel op je website, los het dan zo snel mogelijk op.
Goede content en een goede gebruikerservaring óp de website zelf, zijn ook onmisbaar om hoog in de zoekresultaten te staan. Hier enkele checkpunten rondom on-page SEO. Meer over goede teksten schrijven lees je in ons eerdere blog. Handig is ook dit SEO-content-template.
De SEO-titel geeft kort aan waar je website over gaat en is de eerste kennismaking van de gebruiker met je website-content. Het is de manier om gebruikers over te halen om op jouw website te klikken en niet op die van een ander. Missende SEO-titels kunnen dus echt niet, maar ook SEO-titels die te lang zijn zijn een no-go. De zoekmachine kapt ze dan af. Zorg ook dat elke pagina een identieke SEO-titel heeft.
Hetzelfde geldt ook voor de meta-omschrijvingen. Vul deze altijd in en zorg voor een unieke beschrijving per pagina. De maximale lengte wordt nog wel eens veranderd door Google, dus blijf ook in de gaten houden of de meta-omschrijving niet afgekapt wordt.
De H1 is de belangrijkste heading van je pagina en daarom hoort er maar een per pagina of blog te zijn. Het belangrijkste keyword van een pagina moet uiteraard in de H1 staan. Staan er meerdere H1’s, bijvoorbeeld doordat de heading van de pagina ook een H1 is, pas dit dan aan.
Blijf ook de content van je pagina optimaliseren. Gaat het puur om SEO, dan kan een plug-in als Yoast je hiermee helpen. De plug-in geeft bijvoorbeeld aan of je keyword vaak genoeg terugkomt in de tekst. Is dit niet zo, vul het dan aan.
SEO-optimalisatie is niet alleen zaken toevoegen. Doe een content audit en zoek naar content die van lage kwaliteit is of die weinig resultaten oplevert en verwijder deze. Content die niks oplevert, moet weg. Verwijder ook dubbele content van je website.
Een zoekmachine kan geen afbeeldingen lezen, maar wel de alternatieve tekst die je eraan toe kan voegen. Zorg ervoor dat je goede beschrijvingen van de afbeeldingen geeft en gebruik hierin ook het keyword. De alt tekst is ook goed voor digitoegankelijkheid, omdat de teksten gebruikt worden door schermlezers van blinden en slechtzienden.
Met goede internal linking verbeter je de SEO van je pagina. Loop dus regelmatig door je content heen om te zien waar je nieuwe interne links aan kan brengen, bijvoorbeeld van oude blogs naar nieuwe. On-page SEO plug-ins geven vaak per pagina tips voor interne links. SEO-tools als SEMrush bieden een volledig overzicht van waar nog voordeel te halen is uit interne links.
Natuurlijk schrijf je als digital agency graag teksten over web development, maar als dit het keyword wordt van meerdere pagina’s, weten zoekmachines niet welke bovenaan moet komen te staan. Zorg dus voor een unieke insteek voor elke pagina. Dat kan bijvoorbeeld met een topic cluster.
Verweesde pagina’s zijn niet te bereiken via de andere pagina’s van je website. Hierdoor zijn ze niet toegankelijk voor bezoekers, noch voor crawlers. Zorg dat deze pagina’s weer vindbaar worden, door minstens één link ernaartoe te maken. Meer dan één is natuurlijk beter. Zijn de verweesde pagina’s niet meer relevant, verwijder ze dan.
Als je content niet meer up-to-date is, is hij ook niet meer relevant. Hierdoor gaat de gebruikerservaring omlaag en daalt je content in de zoekresultaten. Dit voorkom je door je content regelmatig na te lopen. Pas bijvoorbeeld een blog over webdesign trends in 2020 elk jaar aan. Dit is makkelijker en sneller dan een nieuw blog schrijven, en levert vanwege reeds bestaande SEO-waarde en backlinks meer op.
We zijn al bij het laatste deel van de SEO-checklist: off page SEO. Vaak wordt off-page SEO gezien als het verzamelen van backlinks, maar er komt net iets meer bij kijken. Tools als SEMrush zijn hier onontbeerbaar.
Net zoals je de content en de keywords van de competitie in beeld brengt om beter te kunnen presteren dan zij, zo breng je ook het backlinkprofiel van je belangrijkste concurrenten in kaart. Dat kan bijvoorbeeld met de backlink analytics tool van SEMrush.
Op basis van 37 en een analyse van je eigen linkprofiel, vind je waarschijnlijk gaps. De volgende stap is uiteraard om daarmee aan de slag te gaan. Vraag aan websites waarop links naar jouw website missen of je toegevoegd mag worden. Zo blijf je de competitie bij.
Wordt je bedrijf wel ergens vermeld, maar zonder dat het om een link gaat? Ook dat zijn quick wins. Stap af op de website-eigenaar en vraag of de vermelding in een link veranderd kan worden. Met deze tool van SEMrush vind je vermeldingen.
De volgende stap is zoeken naar nieuwe mogelijkheden voor backlinks. Een goede hulp hierbij is de linkbuilding tool van SEMrush. In een paar minuten heb je dan veel mogelijkheden om de competitie voor te blijven.
Zorg ervoor dat je geregistreerd staat bij Google My Business (ook wel Google Mijn Bedrijf). Hierdoor is jouw bedrijf niet alleen te vinden via Google Maps, maar verschijnt er ook een featured snippet rechts in beeld als iemand jouw bedrijfsnaam als zoekterm gebruikt. Hoe meer informatie je invult, hoe groter het vak aan de rechterkant en hoe meer je bedrijf opvalt! Lees hier meer over Google My Business.
Met deze WordPress SEO-checklist 2021 kun je als beginner, maar ook als gevorderde aan de slag met de SEO-optimalisatie van je website. Wil je nog meer weten over SEO? Lees dan ook het SEO-handboek van Social Brothers.
Kom je er niet uit, heb je te weinig tijd, of kun je om een andere reden hulp gebruiken? Neem gerust contact op! Onze SEO-specialisten helpen je graag.
Fan van de eerste lijn én nog niet op onze nieuwsbrief ingeschreven? Meld je nu aan voor onze push notificatie nieuwsberichten.