On-page WordPress SEO-checklist
Goede content en een goede gebruikerservaring óp de website zelf, zijn ook onmisbaar om hoog in de zoekresultaten te staan. Hier enkele checkpunten rondom on-page SEO. Meer over goede teksten schrijven lees je in ons eerdere blog. Handig is ook dit SEO-content-template.
27. Verbeter dubbele, missende of afgekapte SEO-titels
De SEO-titel geeft kort aan waar je website over gaat en is de eerste kennismaking van de gebruiker met je website-content. Het is de manier om gebruikers over te halen om op jouw website te klikken en niet op die van een ander. Missende SEO-titels kunnen dus echt niet, maar ook SEO-titels die te lang zijn zijn een no-go. De zoekmachine kapt ze dan af. Zorg ook dat elke pagina een identieke SEO-titel heeft.
28. Verbeter dubbele, missende of afgekapte meta-omschrijvingen
Hetzelfde geldt ook voor de meta-omschrijvingen. Vul deze altijd in en zorg voor een unieke beschrijving per pagina. De maximale lengte wordt nog wel eens veranderd door Google, dus blijf ook in de gaten houden of de meta-omschrijving niet afgekapt wordt.
29. Haal H1’s weg op pagina’s waar er meer dan één staat
De H1 is de belangrijkste heading van je pagina en daarom hoort er maar een per pagina of blog te zijn. Het belangrijkste keyword van een pagina moet uiteraard in de H1 staan. Staan er meerdere H1’s, bijvoorbeeld doordat de heading van de pagina ook een H1 is, pas dit dan aan.
30. Verbeter de content van je pagina
Blijf ook de content van je pagina optimaliseren. Gaat het puur om SEO, dan kan een plug-in als Yoast je hiermee helpen. De plug-in geeft bijvoorbeeld aan of je keyword vaak genoeg terugkomt in de tekst. Is dit niet zo, vul het dan aan.
31. Doe een content-audit en verwijder content die je niks oplevert
SEO-optimalisatie is niet alleen zaken toevoegen. Doe een content audit en zoek naar content die van lage kwaliteit is of die weinig resultaten oplevert en verwijder deze. Content die niks oplevert, moet weg. Verwijder ook dubbele content van je website.
32. Zorg ervoor dat afbeeldingen alternatieve teksten hebben
Een zoekmachine kan geen afbeeldingen lezen, maar wel de alternatieve tekst die je eraan toe kan voegen. Zorg ervoor dat je goede beschrijvingen van de afbeeldingen geeft en gebruik hierin ook het keyword. De alt tekst is ook goed voor digitoegankelijkheid, omdat de teksten gebruikt worden door schermlezers van blinden en slechtzienden.
33. Verbeter internal linking
Met goede internal linking verbeter je de SEO van je pagina. Loop dus regelmatig door je content heen om te zien waar je nieuwe interne links aan kan brengen, bijvoorbeeld van oude blogs naar nieuwe. On-page SEO plug-ins geven vaak per pagina tips voor interne links. SEO-tools als SEMrush bieden een volledig overzicht van waar nog voordeel te halen is uit interne links.
34. Haal keyword cannibalization weg
Natuurlijk schrijf je als digital agency graag teksten over web development, maar als dit het keyword wordt van meerdere pagina’s, weten zoekmachines niet welke bovenaan moet komen te staan. Zorg dus voor een unieke insteek voor elke pagina. Dat kan bijvoorbeeld met een topic cluster.