WP Brothers

vraag een offerte aan

- of -

bel 030 737 09 02

6 voor- en nadelen van Yoast SEO

Yoast is ontwikkeld als een WordPress-plugin die je helpt met je SEO. Het is waarschijnlijk de bekendste en meeste gebruikte SEO-plugin op WordPress. Yoast is vooral handig om je te ondersteunen bij het optimaliseren van de on page SEO. WP Brothers legt je uit hoe Yoast werkt, wat de voor- en nadelen ervan zijn en welke alternatieven er zijn.
SEO, Yoast, tool

On-page SEO in orde met Yoast

Nadat je Yoast hebt geïnstalleerd, zal er onder elke pagina in het CMS een kader met informatie verschijnen. De plugin controleert de content op iedere pagina op SEO-onderdelen en geeft via dit kader feedback. Je geeft zelf aan op welk keyword je wilt ranken en Yoast controleert in hoeverre de content van je website hiervoor geoptimaliseerd is. Dat wordt weergegeven in de vorm van een rood (slecht), oranje (oké) of groen (goed) bolletje. 

Daarnaast geeft Yoast ook tips om je SEO te verbeteren. Staat je keyword niet in de paginatitel, de H1 of in de tussenkopjes, Yoast laat het je weten. Komt het keyword niet vaak genoeg (of juist te vaak) voor in de tekst of ben je vergeten het keyword toe te voegen aan het alt attribute van je afbeeldingen, dan krijg je daarvan een seintje. Let wel: Yoast past niks voor je aan. Yoast doet dus in feite niks voor je SEO, dat moet je toch echt zelf doen. 

Naast de gratis versie van Yoast is er ook een premium versie die meer opties biedt. Hier kun je bijvoorbeeld controleren of de tekst geoptimaliseerd is voor meerdere zoekwoorden. Ook geeft deze plugin suggesties voor internal linking.

Leesbare teksten

Yoast let niet alleen op wat zoekmachines aantrekkelijk vinden, maar ook op wat mensen prettig vinden lezen. Zo controleert het programma via enkele richtlijnen de leesbaarheid van je tekst. Er wordt gekeken naar de lengte van je zinnen, naar het aantal lijdende of passieve zinnen en via de Flesh Reading Ease test naar de verhouding tussen het aantal lettergrepen, het aantal woorden en het aantal zinnen. Ook hier geldt weer dat Yoast enkel aangeeft waar de schoen mogelijk wringt en dat je aanpassingen zelf moet maken. Door de aanwijzingen van Yoast te volgen kun je komen tot een tekst die lekker leest en begrijpelijk is voor een groot publiek. 

Pas makkelijk je snippet aan

Een snippet is het stukje tekst dat in de zoekmachineresultaten verschijnt. De snippet bevat de url, de paginatitel (of SEO-titel) en een meta-omschrijving. Yoast geeft je de mogelijkheid om dit makkelijk aan te passen. Zo kun je ervoor zorgen dat je snippet aantrekkelijk genoeg is om op te klikken. Zorg er in ieder geval voor dat het keyword waarop je wilt ranken in titel en meta-omschrijving voorkomt en neem een goede call-to-action in de omschrijving op.  

Yoast en Google

Uit het voorgaande zijn al de voordelen van Yoast duidelijk geworden. De plugin geeft je per pagina een handige checklist met zaken die je nog kan aanpassen voor je SEO. Verder kun je met de plugin makkelijk de snippets aanpassen. De filosofie van Yoast gaat uit van het belang van de gebruikerservaring. Teksten met keyword stuffing of ingewikkelde teksten krijgen hier en daar wat rode bolletjes. Dit is handig, omdat ook Google de gebruikerservaring meer en meer centraal zet. Een tekst die niet lekker leest en waarbij veel mensen snel afhaken, willen ook zoekmachines niet bovenaan in de zoekresultaten hebben staan. De nadruk van Yoast op leesbaarheid ligt dus op één lijn met de ontwikkelingen en trends binnen de algoritmes van zoekmachines. Lees meer over deze trends bij onze broer Social Brothers.

De regels en richtlijnen die Yoast hanteert komen echter niet exact overeen met de regels en richtlijnen van Google of andere zoekmachines. Dat is logisch, want de exacte criteria die Google gebruikt om de ranking van de zoekresultaten te bepalen is niet bekend. Yoast vormt enkel een goede benadering ervan. 

Yoast en je bezoeker

De richtlijnen van Yoast hoeven ook niet exact overeen te komen met de wensen van de gebruikers van jouw website. De leesbaarheid die Yoast nastreeft, is gericht op een gemiddeld niveau. Richt jouw educatieve website zich op basisschoolkinderen, dan zul je voor kortere zinnen en woorden moeten kiezen dan Yoast aangeeft. Bevat jouw website een verzameling van academische artikelen, dan kan het heel goed zijn dat jouw publiek juist langere zinnen en woorden waardeert. Let dus ook op je eigen inschatting van de doelgroep. Verder houdt Yoast als het om leesbaarheid gaat rigide richtlijnen aan, bijvoorbeeld over het aantal gewenste signaalwoorden. Gebruik je veel opsommingen, dan is het logisch dat je signaalwoorden mist, terwijl je website voor het menselijk heel overzichtelijk is.

SEO-strategie gaat verder dan Yoast

Houd er ook rekening mee dat Yoast kijkt naar de vraag of jouw pagina goed geïndexeerd kan worden voor een bepaalde term. Dat wil echter nog niet zeggen dat je meteen bovenaan in Google staat. Honderd anderen kunnen er immers net zo goed voor zorgen dat hun pagina op dezelfde term geïndexeerd wordt. Hier is strategie nodig die verder gaat dan ondersteuning van Yoast. Denk hierbij aan zoekwoordonderzoek om zoekvolume en concurrentiegraad van verschillende keywords in kaart te brengen. Denk ook aan strategieën om autoriteit te krijgen zoals topic clusters. Lees meer over topic clusters in ons blog over Inbound Marketing.

Dan een laatste nadeel: Yoast kijkt per pagina. Er is dus geen aandacht voor de structuur van de website, de aanwezigheid van duplicate content of de snelheid van de website. Met andere woorden, Yoast besteedt weinig tot geen aandacht aan de technische SEO.

Alternatieven?

Er zijn verschillende andere SEO-plugins. Yoast is wel de bekendste en de beste als we het hebben over on-page SEO. Hoewel Yoast een handig hulpmiddel is, is het echter niet noodzakelijk. Wie verstand heeft van SEO, kan bijvoorbeeld ook zonder de checklist van Yoast zorgen voor pagina’s met een goede vindbaarheid. Wil je een uitgebreid alternatief waarbij er ook aandacht is voor SEO-strategie en technische SEO, kies dan voor SEMrush. Dit programma geeft informatie over zoekvolume en concurrentiegraad van keywords. Het kan daardoor ingezet worden voor het zoekwoordonderzoek dat aan je SEO-strategie ten grondslag ligt. Verder geef SEMrush ook informatie over de gezondheid van je website, zoals de aanwezigheid van duplicate content of broken links. Hier is de technische SEO dus wel geïntegreerd.

Meer weten?

WIl je meer weten over SEO, bekijk dan het complete SEO-handboek van Social Brothers. Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van IT en online marketing.

Heb je hulp nodig bij de SEO van je website? Laat het ons weten. WP Brothers helpt je graag.

brian, werknemer, wordpress brothers

Brian

lekker snel whatsapp-en
altijd bereikbaar via
van 9.00 tot 17.30

Whitepaper

Hoe maak je een goede website?

Download whitepaper

He Marketeer,

Waar dien je rekening mee houden als je een nieuwe website gaat realiseren? Wij helpen je graag. 

Groeten WP Brothers

Cookies op WP Brothers
Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur en marketing doeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kan je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.
Noodzakelijk
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Voorkeur
Voorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.
Statische
Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.
Marketing
Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.
Verander opties