Lead recognition: weet wie er op je website komt!

Het is voor bedrijven vaak lastig om te weten wie er nou precies op de website komt. Google Analytics geeft een beeld over het gedrag, bijvoorbeeld over de zoekwoorden die gebruikt worden om je website te vinden. Maar dan weet je nog steeds niet welke personen en bedrijven er op je website komen. Dit is waardevolle informatie waar je met lead recognition zicht op kunt krijgen. WP Brothers legt je uit wat lead recognition is en welke tools je ervoor kan gebruiken.

Lead recognition

Lead recognition begint met na te gaan wie er op je website komt. Deze persoon of dit bedrijf heeft in ieder geval interesse in je product of dienst en is dus een lead. Het is belangrijk om na te gaan wie dit is om gericht aan de slag te gaan met lead nurturing: het verzorgen van de potentiële klant vanaf het eerste bezoek of contact. Hierbij is het cruciaal op de juiste leads te nurturen, namelijk de leads die de meeste kans hebben om een daadwerkelijke klant te worden. Deze leads zou je bijvoorbeeld gepersonaliseerde marketingmails kunnen sturen. Lees hier meer over hoe je gepersonaliseerde marketing automation inzet.

Het herkennen van je leads kan op verschillende manieren. Denk bijvoorbeeld aan het verzamelen van gegevens van je bezoeker door hem aan te zetten zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Ook contactformulieren en chatopties kunnen ingezet worden om deze gegevens te verzamelen. Maar er is ook lead recognition-software. Deze maakt het mogelijk om een beeld te krijgen van bedrijven en personen die je website bezoeken zonder dat ze direct gegevens achterlaten. Dit gebeurt op basis van de IP-gegevens en KVK-gegevens van een bedrijf. Deze lead recognition software wordt aangeboden door onder andere Leadfeeder en Hubspot

Leadfeeder 

Leadfeeder zet zichzelf in de markt als Website Visitor Tracking Software. Via de tool krijg je zicht op welke bedrijven jouw website bezoeken en wat ze daar doen. Zo krijg je zicht op wie er interesse heeft in jouw bedrijf en in welke specifieke diensten of producten dit bedrijf geïnteresseerd is. Leadfeeder voegt hier ook contactgegevens van deze geïnteresseerde bedrijven aan toe en kan eventueel direct gekoppeld worden met je CRM. Leadfeeder geeft je waardevolle informatie die je weer kan gebruiken voor zaken als je e-mailmarketing. Stuur bijvoorbeeld gerichte mails over specifieke diensten naar bedrijven waarvan je al weet dat ze er interesse in hebben. Een voordeel van Leadfeeder is dat het veel details geeft. Nadeel is wel dat het niet geïntegreerd is met andere programma’s.

Hubspot 

De software van Hubspot gaat verder en geeft je informatie over je prospects en leads. Vult een prospect ergens zijn gegevens in en wordt hij daardoor een lead, dan koppelt Hubspot dat automatisch aan zijn eerdere gedrag op de website. Al de gegevens worden overzichtelijk weergeven in het dashboard van het Hubspot CRM. De lead recognition van Hubspot is dus perfect geïntegreerd met je CRM. Van hieruit kun je meteen verder bouwen, bijvoorbeeld via lead scoring-criteria. De criteria kun je op basis van data door Hubspot laten samenstellen, maar je kunt ze ook zelf op maat maken voor jouw bedrijf. Dat maakt het makkelijk om de meest gekwalificeerde leads te selecteren en hier de meeste tijd in te steken.

Hoe verder met deze informatie?

Deze tools geven je dus de mogelijkheid om je leads te herkennen en in te delen in Marketing Qualified Lead (MQL) of Sales Qualified Lead (SQL). Maar wat doe je met deze informatie? Die ga je uiteraard gebruiken om contact op te nemen met je leads, passend bij hun plek in de marketingfunnel. Door de indeling in verschillende leads kan dit gebeuren op een manier die zowel automatisch gaat als persoonlijk is. Creëer lijsten van de verschillende leads (hyper-targeted segments) en stuur hen automatische gepersonaliseerde mails passend bij hun positie in de buyer’s journey (MQL/SQL) én passend bij de producten en diensten waarin ze interesse hebben getoond op je website. Maar je hebt ook de mogelijkheid om de website te personaliseren of efficiënte marketingcampagnes op te zetten op basis van deze gegevens. Lead nurturing wordt met tools als Leadfeeder of Hubspot dus efficiënter!

Meer weten?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief om regelmatig op de hoogte gehouden te worden over nieuwste ontwikkelingen.

Heb je hulp nodig bij lead recognition of bij het automatiseren en personaliseren van je marketing, neem dan contact op. WP Brothers staat voor je klaar!

Kijk ook wat we kunnen betekenen voor de website van je bedrijf in Utrecht of Rotterdam.

Steven Ammerlaan

Geboren in Utrecht, gestudeerd in Amsterdam, werkt door het hele land.

Neem contact op met Freek
Altijd te bereiken via
Contact opnemen?

Whitepaper

Hoe maak je een goede website?

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden