Een snelle website is belangrijk omdat…
Snelheid een grote invloed heeft op het conversiepercentage en de gebruikerservaring van jouw website. Daarnaast houdt Google tegenwoordig ook rekening met de snelheid van jouw website bij het rangschikken van de zoekresultaten. Snelle websites - op desktop én op mobiele apparaten - krijgen een hogere positie in Google. Hoe dit precies berekend wordt is, zoals vaak bij Google, niet helemaal duidelijk. Wel kun je als regel aanhouden dat zaken die goed zijn voor je gebruikers belangrijk zijn voor Google, website snelheid is daar absoluut een onderdeel van.
User experience
Voor een bezoeker van jouw website is de snelheid uitermate belangrijk. Jij houdt niet van wachten, jouw bezoekers ook niet. Duurt het langer dan 3 seconden om jouw website te laden? Dan zijn we weg zonder ook maar een actie uitgevoerd te hebben. Die traagheid zorgt voor ergernis en online uit zich dat in hogere bounce rates en kortere website bezoeken. Een snelle website helpt om de gebruikerservaring - of user experience - van jouw website te verbeteren.
Conversies
Laten we er geen doekjes om winden; hoe langzamer een pagina laadt, hoe groter de kans wordt dat een potentiële klant afhaakt. In het bijzonder bij webshops heeft een trage laadtijd veel financiële gevolgen. Sterker nog; 1 seconde vertraging kan al een conversieverlies van wel 7% realiseren. Google beaamd dit met een zelf uitgevoerd onderzoek uit 2020 waarbij de relatie tussen laadtijd en conversieratio in kaart is gebracht. Wat bleek? Het verkleinen van laadtijden van mobiele website met slechts 1/10e van een seconde heeft een grote positieve invloed op de conversieratio. Binnen de detailhandel stegen de conversieratio's met 8,4% en op reiswebsites werd een stijging van ruim 10,1% in verkopen waargenomen.
Google & SEO
We hadden het net al even over de relatie user experience en laadtijden. Die user experience is de drijvende factor achter Google. Hoe trager een website is, hoe slechter de user experience van de bezoeker is. Ook voor Google, zij bieden immers een slechte keuze aan. Om die reden ranked Google snelle websites hoger in de zoekresultaten dan tragere websites.
In 2021 introduceerde Google de Core Web Vitals - bestaande uit interactiviteit, stabiliteit en, zoals net al genoemd, laadprestaties. De belangrijkste metric bij de laadprestaties draait vooral om de ‘Largest Contentful Paint’ (LCP). De LCP geeft een score aan hoe lang het duurt voordat het belangrijkste contentblok van de website is geladen. De focus ligt daarbij op content boven de vouw. De LCP kan in principe alles zijn; denk aan een video, slider of een groot tekstblok. Wij snappen dat dat voor sommigen van jullie misschien wat kort door de bocht is, maar er valt nog wel een apart blog te wijden aan de Core Web Vitals van Google. Daarom kun je in dit artikel over de Largest Contentful Paint van Google alle details vinden.
Lang verhaal kort: hoe langer het duurt voordat jouw website de LCP heeft ingeladen, hoe lager je score. Een goede score betekent een laadsnelheid van zo’n 2.5 seconden. Boven de 4 seconden is onvoldoende. Dan is er echt werk aan de winkel. Je kunt de LCP eenvoudig controleren via de Google-tool: PageSpeed Insight.