Alles wat je moet weten over de snelheid van je website

Een snelle website is een fijne website, daar zijn de meesten het wel over eens. Maar waarom is een snelle website zo fijn? En hoe maak je jouw website snel? In dit blog vertellen we je alle ins en outs over website snelheid en hoe je jouw website sneller dan het licht krijgt! 
Website snelheid

Een snelle website is belangrijk omdat… 

Snelheid een grote invloed heeft op het conversiepercentage en de gebruikerservaring van jouw website. Daarnaast houdt Google tegenwoordig ook rekening met de snelheid van jouw website bij het rangschikken van de zoekresultaten. Snelle websites - op desktop én op mobiele apparaten - krijgen een hogere positie in Google. Hoe dit precies berekend wordt is, zoals vaak bij Google, niet helemaal duidelijk. Wel kun je als regel aanhouden dat zaken die goed zijn voor je gebruikers belangrijk zijn voor Google, website snelheid is daar absoluut een onderdeel van. 

User experience 

Voor een bezoeker van jouw website is de snelheid uitermate belangrijk. Jij houdt niet van wachten, jouw bezoekers ook niet. Duurt het langer dan 3 seconden om jouw website te laden? Dan zijn we weg zonder ook maar een actie uitgevoerd te hebben. Die traagheid zorgt voor ergernis en online uit zich dat in hogere bounce rates en kortere website bezoeken. Een snelle website helpt om de gebruikerservaring - of user experience - van jouw website te verbeteren. 

Conversies

Laten we er geen doekjes om winden; hoe langzamer een pagina laadt, hoe groter de kans wordt dat een potentiële klant afhaakt. In het bijzonder bij webshops heeft een trage laadtijd veel financiële gevolgen. Sterker nog; 1 seconde vertraging kan al een conversieverlies van wel 7% realiseren. Google beaamd dit met een zelf uitgevoerd onderzoek uit 2020 waarbij de relatie tussen laadtijd en conversieratio in kaart is gebracht. Wat bleek? Het verkleinen van laadtijden van mobiele website met slechts 1/10e van een seconde heeft een grote positieve invloed op de conversieratio. Binnen de detailhandel stegen de conversieratio's met 8,4% en op reiswebsites werd een stijging van ruim 10,1% in verkopen waargenomen.

Google & SEO

We hadden het net al even over de relatie user experience en laadtijden. Die user experience is de drijvende factor achter Google. Hoe trager een website is, hoe slechter de user experience van de bezoeker is. Ook voor Google, zij bieden immers een slechte keuze aan. Om die reden ranked Google snelle websites hoger in de zoekresultaten dan tragere websites. 

In 2021 introduceerde Google de Core Web Vitals - bestaande uit interactiviteit, stabiliteit en, zoals net al genoemd, laadprestaties. De belangrijkste metric bij de laadprestaties draait vooral om de ‘Largest Contentful Paint’ (LCP). De LCP geeft een score aan hoe lang het duurt voordat het belangrijkste contentblok van de website is geladen. De focus ligt daarbij op content boven de vouw. De LCP kan in principe alles zijn; denk aan een video, slider of een groot tekstblok. Wij snappen dat dat voor sommigen van jullie misschien wat kort door de bocht is, maar er valt nog wel een apart blog te wijden aan de Core Web Vitals van Google. Daarom kun je in dit artikel over de Largest Contentful Paint van Google alle details vinden.

Lang verhaal kort: hoe langer het duurt voordat jouw website de LCP heeft ingeladen, hoe lager je score. Een goede score betekent een laadsnelheid van zo’n 2.5 seconden. Boven de 4 seconden is onvoldoende. Dan is er echt werk aan de winkel. Je kunt de LCP eenvoudig controleren via de Google-tool: PageSpeed Insight.

De snelheid van je website meten doe je zo

Ken je de laadsnelheid van jouw website nog niet? Dan vraag je je vast of hoe deze te meten is. Gelukkig zijn er talloze (gratis) tools te vinden waarmee je de laadsnelheid van jouw website eenvoudig meet. 

  • De meest bekende is net ook al genoemd: PageSpeed Insights van Google. Via deze tools zie je de performance van zowel desktop als mobiel. En dat apart van elkaar! Google geeft daarnaast gelijk tips over mogelijke optimalisaties. Let op: deze tips zijn erg technisch waardoor je misschien de hulp van een developer in moet schakelen. 
  • De Sucuri load time tester: erg interessant omdat het in één overzicht de wereldwijde laadsnelheid van jouw website per land laat zien.
  • De Pingdom website speed test: met name het watervaldiagram en de Performance Grade tool verdienen je aandacht. Beide laten duidelijk zien welke elementen op je website bepaalde pagina’s langzamer maken zodat je hier passende acties tegen kunt ondernemen.
  • In dit opzicht is ook de GTMetrix tool een fijne om eens te bekijken. Via GTMetrix ontvang je een volledig inzicht in de laadtijden van je website op  basis van twee scores; Pagespeed (Google) en Yslow (Yahoo). Uit de meting rollen daarnaast heel wat optimalisaties waar je mee aan de slag kunt. 

Tip: Herhaal deze test regelmatig aangezien de kans groot is dat de resultaten per tool afwijken. Beperk je tests daarnaast niet slechts tot de homepage. Andere conversie gedreven pagina’s verdienen wellicht net zoveel aandacht.

Data center

Zo verbeter je de snelheid van jouw website 

Er zijn talloze manieren om dit te doen. Maar er zijn een drietal fundamentele zaken waar je in onze ervaring eerst naar zou moeten kijken. 

  1. Kies voor een hosting partner waarbij website snelheid, betrouwbaarheid en zekerheid voorop staat. Managed cloud hosting platformen zijn in opkomst en bieden de mogelijkheid om je website te hosten op een server in je omgeving. Essentieel voor een snelle website. 
  2. Maak gebruik van een Content Delivery Network (CDN). Zo bied je jouw bezoekers in andere regio’s of zelfs continenten een snelle website. Een CDN wordt gebruikt om foto’s, scripts en iconen op een server te plaatsen die geografisch gezien zo dicht mogelijk bij de gebruiker ligt. 
  3. Schakel daarnaast caching in op je webserver - hiermee verminder je de belasting op je server gigantisch en dat komt de laadtijd van je website weer ten goede. Caching zorgt ervoor dat de pagina’s van jouw website maar 1 keer per dag of week volledig worden geladen. Daarna worden ze als statische HTLM-pagina's op de server bewaard. Een terugkerende bezoeker krijgt dan de eerder bewaarde HTLM-pagina te zien en die laadt een stuk sneller. 

Heb je de bovenstaande zaken op orde? Dan kun je aan de slag met de optimalisatie van jouw code en content. Het comprimeren van de CSS- en Javascript-bestanden zorgt ervoor dat deze door de browser sneller worden geladen. Deze bestanden bestaan uit eindeloos lange codes die aan de browser vertellen hoe de website eruit moet komen te zien - belangrijk dus voor de gebruikerservaring. Een kale website doet ook weinig voor de beleving. 

Ben je wat betreft code afhankelijk van een developer? Ook dan kun je zelf aan de slag met de prestaties van jouw website. Op het gebied van content valt er vaak ook nog wel wat te winnen. Bewerk nieuwe afbeeldingen, illustraties of bestanden altijd voordat je ze toevoegt aan de website. Dat is eenvoudiger dan je denkt. Hieronder vind je de belangrijkste aandachtspunten. 

  • Gebruik het juiste bestandstype

Over het algemeen is JPG een goede keuze, dat komt met name door de balans tussen kwaliteit en bestandsgrootte. Heeft jouw afbeelding of illustratie een transparante achtergrond? Vaak het logo. Dan is een PNG-bestandstype aan te raden. Gebruikt jouw website sowieso veel illustraties? Kies er dan voor om deze in te laden als SVG. 

Misschien denk je ‘maar er zijn toch veel nieuwe bestandstypes met betere specs?’ Klopt, WebP of JPEG2000 zijn moderne bestandstypes die bekend staan om hun compressietechnieken. Zo zijn WebP-bestanden wel zo’n 25% compacter dan JPG afbeeldingen. Toch is dit niet altijd de beste keuze. Deze bestandstypes worden alleen door de nieuwste versies van populaire browsers ondersteund. Gebruikers die een oudere browser gebruiken zien defecte afbeeldingen. Met de tool caniuse controleer je welke browser welk bestandstype ondersteunt. 

De afweging om dit wel of niet te doen kun je het beste voor jezelf maken, laat hierin de data leidend zijn.

  • Kies het juiste formaat 

Niet elke afbeelding hoeft 5000 pixels breed te zijn. Op sommige plekken waar een kleine afbeelding getoond wordt is een breedte van 500 pixels meer dan genoeg. Een onnodig grote afbeelding maakt jouw website niet alleen langzaam, het gevaar bestaat dat een afbeelding raar wordt afgesneden. Jouw afbeeldingen naar de juiste afmeting schalen voorkomt beide problemen. 

  • Comprimeer jouw afbeeldingen 

Veel foto’s bevatten onnodig veel data. Door een foto te comprimeren verlaag je de bestandsgrootte zonder kwaliteitsverlies. Met deze handeling verbeter je de snelheid van je website snel en eenvoudig. Weet je niet helemaal zeker hoe je dit zelf moet doen? Een bekende tool om afbeeldingen te comprimeren is TinyJPG.

Dus...

De snelheid van jouw website staat gelijk aan een prettige gebruikerservaring en beïnvloed meerdere aspecten positief, dat is duidelijk. Maar snelheid is niet alles! Afbeeldingen, design en JavaScript verlagen de snelheid van jouw website per definitie, maar het zijn juist deze elementen die voor conversie zorgen en écht iets toevoegen aan de beleving. Creëer daarom een website die bijdraagt aan het doel dat jij wilt bereiken. Daarvoor zul je verschillende factoren tegen elkaar moeten afwegen. De snelheid van jouw website is slechts één factor. Net zoals design en user experience. 

Denk je hulp nodig te hebben met het beheer, optimaliseren of de ontwikkeling van jouw website? Met ons team van designers, developers en marketeers ontwikkelen wij al meer dan 11 jaar jouw WordPress website. We zorgen ervoor dat je website van alle markten thuis is: op maat ontwikkeld, goed vindbaar en met een duidelijk verhaal. We doen dit met techniek die voorbereid is op veranderingen in de toekomst. Met meer dan 250 succesvolle lanceringen zijn wij hét specialistische WordPress Bureau in Amsterdam, Utrecht en Rotterdam. Leer meer over onze dienstverlening en neem contact met ons op!

Whitepaper

Hoe maak je een goede website?

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden