Snelheid een grote invloed heeft op het conversiepercentage en de gebruikerservaring van jouw website. Daarnaast houdt Google tegenwoordig ook rekening met de snelheid van jouw website bij het rangschikken van de zoekresultaten. Snelle websites - op desktop én op mobiele apparaten - krijgen een hogere positie in Google. Hoe dit precies berekend wordt is, zoals vaak bij Google, niet helemaal duidelijk. Wel kun je als regel aanhouden dat zaken die goed zijn voor je gebruikers belangrijk zijn voor Google, website snelheid is daar absoluut een onderdeel van.
Voor een bezoeker van jouw website is de snelheid uitermate belangrijk. Jij houdt niet van wachten, jouw bezoekers ook niet. Duurt het langer dan 3 seconden om jouw website te laden? Dan zijn we weg zonder ook maar een actie uitgevoerd te hebben. Die traagheid zorgt voor ergernis en online uit zich dat in hogere bounce rates en kortere website bezoeken. Een snelle website helpt om de gebruikerservaring - of user experience - van jouw website te verbeteren.
Laten we er geen doekjes om winden; hoe langzamer een pagina laadt, hoe groter de kans wordt dat een potentiële klant afhaakt. In het bijzonder bij webshops heeft een trage laadtijd veel financiële gevolgen. Sterker nog; 1 seconde vertraging kan al een conversieverlies van wel 7% realiseren. Google beaamd dit met een zelf uitgevoerd onderzoek uit 2020 waarbij de relatie tussen laadtijd en conversieratio in kaart is gebracht. Wat bleek? Het verkleinen van laadtijden van mobiele website met slechts 1/10e van een seconde heeft een grote positieve invloed op de conversieratio. Binnen de detailhandel stegen de conversieratio's met 8,4% en op reiswebsites werd een stijging van ruim 10,1% in verkopen waargenomen.
We hadden het net al even over de relatie user experience en laadtijden. Die user experience is de drijvende factor achter Google. Hoe trager een website is, hoe slechter de user experience van de bezoeker is. Ook voor Google, zij bieden immers een slechte keuze aan. Om die reden ranked Google snelle websites hoger in de zoekresultaten dan tragere websites.
In 2021 introduceerde Google de Core Web Vitals - bestaande uit interactiviteit, stabiliteit en, zoals net al genoemd, laadprestaties. De belangrijkste metric bij de laadprestaties draait vooral om de ‘Largest Contentful Paint’ (LCP). De LCP geeft een score aan hoe lang het duurt voordat het belangrijkste contentblok van de website is geladen. De focus ligt daarbij op content boven de vouw. De LCP kan in principe alles zijn; denk aan een video, slider of een groot tekstblok. Wij snappen dat dat voor sommigen van jullie misschien wat kort door de bocht is, maar er valt nog wel een apart blog te wijden aan de Core Web Vitals van Google. Daarom kun je in dit artikel over de Largest Contentful Paint van Google alle details vinden.
Lang verhaal kort: hoe langer het duurt voordat jouw website de LCP heeft ingeladen, hoe lager je score. Een goede score betekent een laadsnelheid van zo’n 2.5 seconden. Boven de 4 seconden is onvoldoende. Dan is er echt werk aan de winkel. Je kunt de LCP eenvoudig controleren via de Google-tool: PageSpeed Insight.
Ken je de laadsnelheid van jouw website nog niet? Dan vraag je je vast of hoe deze te meten is. Gelukkig zijn er talloze (gratis) tools te vinden waarmee je de laadsnelheid van jouw website eenvoudig meet.
Tip: Herhaal deze test regelmatig aangezien de kans groot is dat de resultaten per tool afwijken. Beperk je tests daarnaast niet slechts tot de homepage. Andere conversie gedreven pagina’s verdienen wellicht net zoveel aandacht.
Er zijn talloze manieren om dit te doen. Maar er zijn een drietal fundamentele zaken waar je in onze ervaring eerst naar zou moeten kijken.
Heb je de bovenstaande zaken op orde? Dan kun je aan de slag met de optimalisatie van jouw code en content. Het comprimeren van de CSS- en Javascript-bestanden zorgt ervoor dat deze door de browser sneller worden geladen. Deze bestanden bestaan uit eindeloos lange codes die aan de browser vertellen hoe de website eruit moet komen te zien - belangrijk dus voor de gebruikerservaring. Een kale website doet ook weinig voor de beleving.
Ben je wat betreft code afhankelijk van een developer? Ook dan kun je zelf aan de slag met de prestaties van jouw website. Op het gebied van content valt er vaak ook nog wel wat te winnen. Bewerk nieuwe afbeeldingen, illustraties of bestanden altijd voordat je ze toevoegt aan de website. Dat is eenvoudiger dan je denkt. Hieronder vind je de belangrijkste aandachtspunten.
Over het algemeen is JPG een goede keuze, dat komt met name door de balans tussen kwaliteit en bestandsgrootte. Heeft jouw afbeelding of illustratie een transparante achtergrond? Vaak het logo. Dan is een PNG-bestandstype aan te raden. Gebruikt jouw website sowieso veel illustraties? Kies er dan voor om deze in te laden als SVG.
Misschien denk je ‘maar er zijn toch veel nieuwe bestandstypes met betere specs?’ Klopt, WebP of JPEG2000 zijn moderne bestandstypes die bekend staan om hun compressietechnieken. Zo zijn WebP-bestanden wel zo’n 25% compacter dan JPG afbeeldingen. Toch is dit niet altijd de beste keuze. Deze bestandstypes worden alleen door de nieuwste versies van populaire browsers ondersteund. Gebruikers die een oudere browser gebruiken zien defecte afbeeldingen. Met de tool caniuse controleer je welke browser welk bestandstype ondersteunt.
De afweging om dit wel of niet te doen kun je het beste voor jezelf maken, laat hierin de data leidend zijn.
Niet elke afbeelding hoeft 5000 pixels breed te zijn. Op sommige plekken waar een kleine afbeelding getoond wordt is een breedte van 500 pixels meer dan genoeg. Een onnodig grote afbeelding maakt jouw website niet alleen langzaam, het gevaar bestaat dat een afbeelding raar wordt afgesneden. Jouw afbeeldingen naar de juiste afmeting schalen voorkomt beide problemen.
Veel foto’s bevatten onnodig veel data. Door een foto te comprimeren verlaag je de bestandsgrootte zonder kwaliteitsverlies. Met deze handeling verbeter je de snelheid van je website snel en eenvoudig. Weet je niet helemaal zeker hoe je dit zelf moet doen? Een bekende tool om afbeeldingen te comprimeren is TinyJPG.
De snelheid van jouw website staat gelijk aan een prettige gebruikerservaring en beïnvloed meerdere aspecten positief, dat is duidelijk. Maar snelheid is niet alles! Afbeeldingen, design en JavaScript verlagen de snelheid van jouw website per definitie, maar het zijn juist deze elementen die voor conversie zorgen en écht iets toevoegen aan de beleving. Creëer daarom een website die bijdraagt aan het doel dat jij wilt bereiken. Daarvoor zul je verschillende factoren tegen elkaar moeten afwegen. De snelheid van jouw website is slechts één factor. Net zoals design en user experience.
Denk je hulp nodig te hebben met het beheer, optimaliseren of de ontwikkeling van jouw website? Met ons team van designers, developers en marketeers ontwikkelen wij al meer dan 11 jaar jouw WordPress website. We zorgen ervoor dat je website van alle markten thuis is: op maat ontwikkeld, goed vindbaar en met een duidelijk verhaal. We doen dit met techniek die voorbereid is op veranderingen in de toekomst. Met meer dan 250 succesvolle lanceringen zijn wij hét specialistische WordPress Bureau in Amsterdam, Utrecht en Rotterdam. Leer meer over onze dienstverlening en neem contact met ons op!
Fan van de eerste lijn én nog niet op onze nieuwsbrief ingeschreven? Meld je nu aan voor onze push notificatie nieuwsberichten.