Ruim 90% van alle websites verzamelt gegevens van bezoekers. Grote kans dus dat jouw website dat ook doet. Bezoekers laten bijvoorbeeld gegevens achter via formulieren, cookies of interacties op de site.
Maar hoe meer data je verzamelt, hoe groter je verantwoordelijkheid wordt. Niet alleen omdat de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) dat van je vraagt, maar ook omdat jouw klanten verwachten dat je zorgvuldig en transparant met hun gegevens omgaat. Eén fout kan je reputatie, vertrouwen én omzet flink schaden.
Hoe verzamel je data op je website slim, compliant en klantvriendelijk? Zodat het niet alleen waardevol is voor je marketing, maar ook voor het vertrouwen van je doelgroep.
Veel bedrijven schuiven data- en privacyvraagstukken door naar IT- of juridische teams. Maar de waarheid? Een marketingmanager is vaak degene die de strategie bedenkt voor dataverzameling:
Daarmee ben je dus medeverantwoordelijk voor hoe gegevens worden verzameld, opgeslagen en gebruikt. Zie compliance daarom niet als een “lastige regel”, maar als standaard én als kans om je merk betrouwbaar en professioneel neer te zetten.
Zorg ervoor dat je alleen de gegevens vraagt die passen bij jouw marketingdoel. Wanneer iemand zich inschrijft voor een nieuwsbrief, is een e-mailadres vaak voldoende. Maar voor een contactformulier wil je misschien ook weten wie het formulier heeft ingevuld en voor welke organisatie.
Hoe minder je vraagt, hoe kleiner het risico én hoe lager de drempel voor je bezoeker.
De AVG is de Europese privacywet die bepaalt hoe je met persoonsgegevens omgaat. Hierin staan duidelijke eisen voor het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens:
Het lijkt misschien veel, maar als je deze principes in je websiteproces opneemt, wordt het al snel routine.
Tip: verwerk deze punten ook in je privacyverklaring, in heldere taal op B1-niveau. Vermijd lange, onbegrijpelijke juridische zinnen. Zo maak je het niet alleen duidelijker voor je bezoekers, maar laat je ook zien dat je toegankelijk, transparant en betrouwbaar bent.
De meeste websites maken gebruik van cookies, trackingpixels of marketingtools. Om dat goed te doen, moet je de volgende dingen meenemen:
Bezoekers vinden het prettig om zelf controle te hebben over hun keuzes. Met een juiste cookiebanner of formulier waarbij een keuze mogelijk is, verhoog je de gebruiksvriendelijkheid.
Formulieren zijn zeker in de B2B-wereld dé plek waar je waardevolle leads verzamelt. Maar dit zijn ook direct gevoelige gegevens.
Hoe kun je er dan voor zorgen dat deze gegevens veilig worden verzameld?
Ook hier geldt: hoe minder informatie je vraagt, hoe kleiner het risico én hoe lager de drempel voor de gebruiker om te converteren.
Vaak wil je weten: wie komt er op mijn website? Bereik ik de juiste doelgroep? Waar haken mensen af? Of juist: waar komen mensen vandaan?
Om die vragen te beantwoorden, heb je data nodig uit verschillende bronnen naast je website, zoals e-mailcampagnes, advertenties, social media en je CRM. Maar juist zulke koppelingen zorgen voor extra datastromen. Hierdoor is het nog belangrijker om grip te houden op veiligheid en compliance.
Check daarom altijd of:
Compliance staat of valt met bewustzijn. Het is daarom belangrijk dat iedereen die met data werkt, weet hoe hij of zij dit veilig doet.
Wat kun je dan doen?
Veilig omgaan met data is belangrijk, maar erover communiceren is minstens zo krachtig. Het laat zien dat je de veiligheid van de bezoeker serieus neemt.
Je kunt dit op een eenvoudige manier zichtbaar maken:
Veilig en compliant omgaan met dataverzameling is een strategische keuze die direct invloed heeft op je merkbeleving.
Door bewust om te gaan met wat je verzamelt, transparant te communiceren en te investeren in beveiliging, creëer je vertrouwen in plaats van dat je risico’s neemt.
Fan van de eerste lijn én nog niet op onze nieuwsbrief ingeschreven? Meld je nu aan voor onze push notificatie nieuwsberichten.