WP Brothers

vraag een offerte aan

- of -

bel 030 737 09 02

5 tips voor de online marketing van je webshop

Om een goede webshop te runnen, is het cruciaal om klanten de meest optimale beleving te geven. WP Brothers geeft vijf marketingtips die ervoor zorgen dat je webwinkel (nog) beter gaat lopen.
webshop marketing tips

We hoeven je uiteraard niet meer uit te leggen dat het hebben van een webshop vele voordelen biedt. Maar er zijn natuurlijk ook nadelen ten opzichte van een fysieke winkel. Zo kunnen klanten producten niet aanraken of passen en heb je geen persoonlijk contact met de bezoekers van je winkel. Met deze vijf tips voor de marketing van je webshop zijn deze nadelen verleden tijd.

Laat de klant zien wat hij koopt

Een voordeel van offline winkelen is dat je het product dat je koopt kunt zien en eventueel passen. Vragen als ‘Hoe stevig is deze schoen?’ en ‘Zit hij lekker?’ worden dan automatisch beantwoord. Met een webshop is dat lastiger. Daarom is het belangrijk dat je de klant voldoende laat zien van je product. Een eerste tip voor de marketing van je webshop is dus om te zorgen voor goede foto’s. Let daarbij ook op dat je het product van meerdere kanten laat zien. Denk daarbij aan praktische details: van een schoen wil ik graag weten of hij een goed profiel heeft en bij een laptop wil ik graag de aansluitingen in beeld. De plugin WooCommerce Zoom Magnifier kan voor dit soort details handig zijn. Voor een optimale beleving van het te kopen product kun je ook denken aan een video of zelfs aan AR-weergave.

Laten de klant weten wat hij koopt

Naast afbeeldingen van het product is ook de productomschrijving van belang. Die hoort kort en effectief te zijn. Vaak werken bulletpoints met een opsomming van de belangrijkste gegevens van het product beste. Uiteraard kun je dit voor jouw publiek testen met een A/B test. Is er keuze uit verschillende varianten van het artikel, zoals verschillende maten of kleuren? Zorg er dan voor dat dit duidelijk is en makkelijk aan te passen.

Moedig klanten aan een review achter te laten

Klanten vinden het fijn om te weten wat andere klanten van producten vinden. Dit kan een extra motivatie zijn om een product juist wel of juist niet te kopen. Een webshop met reviews van veel producten zal daarom aantrekkelijker zijn dan een webwinkel waar je als klant dient te varen op de omschrijving van verkoper zelf. En laten we eerlijk wezen: dat is altijd een gevalletje ‘Wij van wc-eend’. Geen wonder dus dat klanten eerder op andere klanten vertrouwen. Maar om reviews te krijgen moet je wel wat doen: moedig klanten aan producten te recenseren door ze bijvoorbeeld een beloning aan te bieden voor een recensie. Denk aan gratis verzendkosten bij de volgende bestelling of de kans om een cadeaubon te winnen. 

Denk aan manieren om het publiek aan je te binden

Doordat er geen persoonlijk contact is, is het belangrijk om je bezoekers op een andere manier aan je te binden. Onze vierde tip voor  de marketing van je webshop is om hiervoor gebruik te maken van gepersonaliseerde aanbiedingen. Denk aan aanbiedingen bij bulkinkoop bij B2B of aanbiedingen op de verjaardag van de klant bij B2C. Een handige plugin voor klantenbinding is WooReward. Hiermee worden loyale klanten beloond en dus gestimuleerd om terug te komen. 

Een andere manier om aan klantenbinding te doen, is het hebben van een nieuwsbrief. Zo houd je klanten op de hoogte van wat er speelt in jouw bedrijf en betrek je ze bij bijvoorbeeld de nieuwste valentijnsactie, de zomeruitverkoop of een themaweek. Voor grotere webshops is de mogelijkheid om een wensenlijst aan te maken een goed idee. Zo kunnen klanten makkelijk bijhouden wat ze nog in jouw webwinkel willen kopen. Dit zorgt ervoor dat ze sneller terugkeren. 

Denk aan de customer journey

In een offline winkel kun je rustig rondlopen en verschillende producten bekijken. Zo kun je interesse krijgen in producten waar je in eerste instantie niet naar op zoek was. Je liep naar binnen voor een nieuwe blouse, maar loopt naar buiten met een nieuwe rok. Het is de kunst om de bezoeker van je webshop een soortgelijke ervaring te geven. Let daarom op de customer journey van je klant: dat is de reis langs alle contactmomenten en kanalen. De bezoeker van je webshop kan tijdens deze reis bezoeker blijven, maar ook klant of zelfs promotor van je bedrijf worden. Dat laatste wil je natuurlijk. 

Daarom is het verstandig om bijvoorbeeld met Google Analytics te analyseren wat klanten op je website doen. Wat zijn punten waarop klanten afhaken en met welke middelen kun je ervoor zorgen dat klanten blijven tot aan het verkoopmoment? Blijven mensen bijvoorbeeld rondneuzen als in een echte winkel via suggesties onder kopjes als  ‘Andere klanten kochten ook’ en ‘Misschien heeft u ook interesse in’? Natuurlijk kun je A/B testen inzetten om erachter te komen wat voor jouw klanten het beste werkt.

Meer weten?

Wil je meer weten over WordPress en WooCommerce, schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Heb je hulp nodig bij het bouwen van je webshop, neem dan gerust contact op. WP Brothers maakt de beste WordPress websites en WooCommerce webshops, ook voor jouw bedrijf in Utrecht of Rotterdam.

steven, eigenaar, wordpress brothers

Steven Ammerlaan

Geboren in Utrecht, gestudeerd in Amsterdam, werkt door het hele land.

lekker snel whatsapp-en
altijd bereikbaar via
van 9.00 tot 17.30

Whitepaper

Hoe maak je een goede website?

Download whitepaper

He Marketeer,

Waar dien je rekening mee houden als je een nieuwe website gaat realiseren? Wij helpen je graag. 

Groeten WP Brothers

Cookies op WP Brothers
Wij en derden gebruiken cookies op onze website. We gebruiken cookies voor statistische, voorkeur en marketing doeleinden. Google Analytics cookies zijn geanonimiseerd. Je kan je voorkeuren wijzigen door op ‘Verander opties’ te klikken. Door op ‘Accepteren’ te klikken accepteer je het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacy-statement.
Noodzakelijk
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Voorkeur
Voorkeurscookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.
Statische
Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.
Marketing
Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.
Verander opties