10 redenen waarom WordPress SEO-vriendelijk is

Van Wordpress websites wordt vaak gezegd dat ze in de basis SEO-vriendelijk zijn. Maar waarom is dat zo? In dit blog geeft WP Brothers je tien redenen waarom WordPress SEO-vriendelijk is. Dit maakt dit CMS een goede keuze voor je content.
WordPress SEO vriendelijk?
SEO staat voor search engine optimization of zoekmachine-optimalisatie. Zoals het woord al zegt, gaat zoekmachine-optimalisatie om het optimaliseren van je website voor zoekmachines. Met SEO zorg je er kortom voor dat je website bovenaan komt te staan in Google. WordPress is een goede keuze voor SEO of zoekmachine-optimalisatie om de volgende tien redenen.
1. HTML markup

WordPress creëert HTML-pagina’s die makkelijk te begrijpen zijn door zoekmachines. De pagina’s hebben een overzichtelijke code en een simpele site-architectuur. Dit maakt het voor crawlers makkelijk om WordPress websites te interpreteren. Dat is weer goed voor je technische SEO. Ontdek meer over technische SEO op de website van onze broer Social Brothers.

2. Herkenbare titels en kopjes

Titels, H1’s en headings zijn belangrijke SEO-onderdelen waarin je het keyword hoort te noemen. Maar het is ook belangrijk dat zoekmachines die titel en kopjes herkennen. Bij WordPress is dit het geval. Hiervoor hoef je niet handmatig in de code aan te geven welke tekstonderdelen titels en headings zijn.

3. Makkelijk permalinks creëren

In de permalink of url wil je al duidelijk maken waar je webpagina over gaat. Permalinks die zoekmachines en bezoekers meteen duidelijk maken waar een pagina over gaat, werken zowel goed voor je SEO als voor je Click-Through-Rate (CTR). WordPress geeft je gelukkig de mogelijkheid om zelf de naam van je url te kiezen. Let wel op met het aanpassen van de url. Dat kan leiden tot broken backlinks als je de redirects niet goed regelt.

4. Alt attributes toevoegen

Een zoekmachine ziet afbeeldingen niet, maar leest wel de zogenaamde alt attributes. Het is voor zoekmachine-optimalisatie dus belangrijk dat je de alt attributes invult. Zorg dat het alt attribute past bij zowel afbeelding als keyword. In de mediabibliotheek van WordPress kun je heel eenvoudig aan een afbeelding zo’n alt attribute toekennen. Dit SEO-onderdeel heb je met WordPress dus zo in orde.

5. Responsive website

Een WordPress website is responsive. Dit wil zeggen dat de lay-out van de website aangepast wordt aan het device van de bezoeker. Staan er op de desktopversie drie kolommen naast elkaar, dan komen die in de mobiele versie onder elkaar te staan. Zo wordt voorkomen dat de site onleesbaar of onooglijk is op een smartphone.

Dit is niet alleen goed voor de gebruikerservaring, maar ook voor de zoekmachine-optimalisatie. Google is namelijk overgestapt op mobile first ranking. Hierbij bepaalt de mobiele versie van je site de plek in de Search Engine Result Pages (SERP’s). De mobielvriendelijkheid van WordPress is dus noodzakelijk voor je SEO. Lees meer over trends is SEO.

6. User Experience

Google wil resultaten aanbieden die mensen ook daadwerkelijk zoeken. Daarom wordt bounce rate meegenomen in de ranking. Om je bounce rate laag te houden is de eerste indruk van je website belangrijk. Hoe komt het webdesign over en is de opbouw van de website meteen duidelijk?

Door de themes van WordPress wordt het maken van een lelijke website erg lastig. Door de menubalk zijn WordPress websites in de regel ook nog eens erg overzichtelijk. Zo helpt de basis van WordPress al mee bij een goede user experience. Dat voorkomt bounces en verhoogt je ranking.

7. Eenvoudig te delen

WordPress websites zijn eenvoudig te delen op sociale media. Zo kun je met een druk op de knop een nieuw blog pushen. Door deelknoppen toe te voegen, maak je het ook voor de bezoekers  makkelijk om je content te delen. Dit zorgt voor extra bezoekers, wat bijdraagt aan de autoriteit die zoekmachines toeschrijven aan je website. Zo beïnvloedt de deelbaarheid van je content indirect je ranking. Lees meer over deelbare content in ons blog over bovenaan in Google komen. 

8. Snelheid van je website

Belangrijk voor je SEO: snelheid van je website. Als je site niet binnen 5 seconden geladen is, haken bezoekers al af. Aangezien zoekmachines geen websites met een hoge bounce-rate bovenaan willen hebben staat, is een trage site dus funest voor je SEO. Gelukkig heeft WordPress de laadsnelheid prima op orde. Lees meer over technische SEO en ontdek hoe je de laadsnelheid zelf kan verbeteren.

9. Veiligheid

Ook veiligheid is belangrijk. Zoekmachines willen niet het risico lopen dat ze hun gebruikers naar onveilige of malafide websites sturen. Een WordPress website heeft echter automatisch een veiligheidscertificaat. Vandaar dat de domeinnaam zal beginnen met https, met de s van security.

Hoewel WordPress als populair CMS natuurlijk aantrekkelijk is voor hackers, doet het WordPress veiligheidsteam er alles aan om je website veilig te houden. Daarnaast zijn er ook nog verschillende veiligheidsplugins te downloaden voor je website.

 10. SEO-plugins

Last, but not least: WordPress heeft de mogelijkheid om plugins te installeren, zoals plugins de je helpen met de SEO. Het bekendste voorbeeld daarvan is de Yoast SEO plugin. Yoast geeft aan welke SEO-onderdelen je nog moet aanpassen. Maar er zijn meer functies. Met de Yoast SEO plugin kun makkelijk je metabeschrijving aanpassen.  Hiermee kun je bezoekers vanaf de SERP’s aantrekken en je CTR verhogen. Tevens kun je met Yoast eenvoudig een xml sitemap aanmaken. Die maakt het dan voor crawlers weer makkelijker om de structuur van je website te doorzien. Lees hier meer over de voor- en nadelen van de SEO-plugin Yoast.

Meer weten?

Wil je meer weten over SEO? Lees dan het complete SEO-handboek van Social Brothers. Heb je hulp nodig bij de SEO van je WordPress website, neem dan contact op. WP Brothers staat voor je klaar, ook voor jouw bedrijf in Utrecht of Rotterdam.

Whitepaper

Hoe maak je een goede website?

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden