De makkelijkste manier om hoog in Google te komen, is ervoor betalen. Dat kan met SEA of Search Engine Advertising. Je maakt een advertentie die bovenaan in Google verschijnt bij bepaalde zoekwoorden. Welke zoekwoorden dat zijn kies je zelf. Alhoewel je er uiteraard wel voor moet zorgen dat je advertentie bij de zoekwoorden past. Vervolgens kies je het bod. Telkens als iemand via Google op de advertentie klikt, betaal je dit bod. Hoe hoger je bod, hoe meer Google zijn best zal doen om jouw website bovenaan te plaatsen. Lees meer over SEA op de website van Social Brothers.
Maar ook zonder SEA kun je bovenaan in Google komen. Door middel van SEO of zoekmachineoptimalisatie beïnvloed je de organische zoekresultaten. Het kost meer moeite, maar ook zo kun je ervoor zorgen dat jouw site bovenaan prijkt.
De juiste manier is om te beginnen met zoekwoordonderzoek. Breng in kaart op welke woorden jouw klanten zoeken. Zoek vervolgens uit welke zoekwoorden veel gebruikt worden, maar wel een lage concurrentiegraad hebben. Dit kan met een tool als Google Keyword Planner of SEMrush. Optimaliseer vervolgens je tekst voor deze woorden.
Dat kan door de zoekwoorden op strategische plekken te gebruiken, zoals in de url, de titel en de tussenkopjes. Een plugin als Yoast SEO kan hierbij helpen. Deze analyseert je tekst en geeft aan waar knelpunten zitten. Google zal de content indexeren op deze termen. Zo kom je als vanzelf bovenaan in Google. Denk ook aan het gebruiken van de gewenste zoekterm bij de zogenaamde alternatieve tekst (alt tekst) bij afbeeldingen. Dit wordt vaak vergeten, maar alle kleine beetjes helpen. Lees hier alle tips voor het verbeteren van je vindbaarheid.
Maar Google let op meer dan de zoekwoorden. De kwaliteit van de content gaat een steeds grotere rol spelen voor je positie in Google. Zorg dat je content schrijft die relevant is voor je bezoekers. Zo blijven ze langer op je website. Hierdoor zal de autoriteit die Google aan je website toekent stijgen. Vervolgens stijgt ook je ranking in Google. Om dezelfde reden is ook de leesbaarheid van je website van belang. Zorg dat je geen taalfouten maakt en schrijf korte zinnen. Meer over goede content lees je in dit blog.
Om de autoriteit van je website te laten stijgen, zijn links essentieel. Zorg allereerst voor voldoende interne links op je website. Stimuleer anderen backlinks op te nemen naar jouw website. Dat lukt het beste door goede en relevante content te schrijven. Dan ben je immers interessant genoeg om naar te verwijzen. Ook je netwerk speelt een grote rol. Vraag klanten en partners om jouw website te noemen op hun eigen website. Dit verhoogt niet alleen je vindbaarheid via de links zelf, maar zorgt ook voor een hogere positie in Google.
Om bovenaan in Google te komen zijn ook details belangrijk. Is de meta-omschrijving duidelijk? Hoe duidelijker en aantrekkelijker, hoe groter de kans dat mensen de link aanklikken. Verder is het belangrijk dat de techniek in orde is. Als Google je site niet kan vinden of als je website niet snel laadt, heb je je kansen verkeken. Zorg er daarom voor dat je website snel, veilig en responsive is. Lees hier meer over technische SEO.
Een goede manier om je website te voorzien van goede en relevante teksten is content marketing. Dit kan bijvoorbeeld via het bijhouden van een blog. Hiermee heb je de gelegenheid om regelmatig nieuwe content te publiceren. Zowel Google als bezoekers zien daarmee dat er wat gebeurt bij jouw bedrijf. Jij staat niet stil, maar blijft op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en deelt dat graag!
Daarnaast laat je hiermee zien dat je verstand van zaken hebt. Dit moedigt bezoekers aan om je website in de gaten te houden en is goed voor je autoriteit. Verder is elk blog weer een gelegenheid om in de zoekresultaten te verschijnen. Hoe meer onderwerpen en keyword voorkomen op je website, hoe beter je online vindbaarheid.
Content marketing is een onderdeel van inbound marketing. Lees hier meer over inbound marketing.
Het wordt vaak onderschat hoe belangrijk het is dat jouw content deelbaar is op social media. Als je zelf veel op sociale media deelt en je mensen oproept dit ook te doen, kun je veel mensen bereiken. Daarmee zorg je er niet alleen voor dat je bedrijf top-of-mind blijft, maar ook dat het bezoekersaantal omhoog gaat. Daardoor kent Google weer meer autoriteit toe aan jouw content. Dit komt ten weer ten goede van je positie in Google.
Maak het delen van jouw content zo makkelijk mogelijk. Wanneer bezoekers nog iets moeten instellen of veranderen, dan ben je ze kwijt. Speel in op de redenen die mensen kunnen hebben om bepaalde content te delen. Wanneer je wilt dat jouw pagina’s all over the internet gedeeld worden, dan is belonen een goede strategie. Dit kan bijvoorbeeld met prijzen of kortingen op (exclusieve) producten en diensten.
Wil je meer weten of SEO en andere zaken over websites? Volg ons dan via Facebook of LinkedIn! Of bekijk het complete SEO-handboek van Social Brothers.
Heb je hulp nodig bij een betere vindbaarheid van je website? Neem dan contact op. WP Brothers maakt SEO-vriendelijke en mobile first websites voor elk publiek!
Fan van de eerste lijn én nog niet op onze nieuwsbrief ingeschreven? Meld je nu aan voor onze push notificatie nieuwsberichten.