Wat maakt een goede Werken Bij website?

... en waarom is dat belangrijk?
screenshot website, wordpress brothers

Update: 12 oktober

Elk jaar studeren er ongeveer 37.000 studenten af en zij moeten vervolgens de arbeidsmarkt op. Dit is jouw doelgroep. Alleen, hoe bereiken zij jou? Volgens Bersin’s Factbook worden meer werknemers aangenomen via de eigen Werken Bij-website van bedrijven dan via welke andere vacaturebank dan ook. Daarnaast kan je een eigen pagina inrichten zoals jij dat wilt. Mensen beslissen over het algemeen binnen 60 seconden of ze jouw pagina de moeite waard vinden of niet. Dan is het uiteraard van belang dat je een pagina maakt die veel indruk kan maken, toch? 

Social Brothers en WP Brothers hebben uitgebreide ervaring met het maken van goede Werken-bij websites. Naast onze eigen recruitmentwebsite, hebben we Werken-bij websites ontwikkeld voor onder andere Backbase en Bloomreach

Maar hoe maak je nu een goede werken-bij website? Wij vertellen het, it’s what we do

Strategie

Waarom is het belangrijk een Werken-bij-pagina te hebben? Uiteraard heb je al een corporate website, maar deze is niet specifiek gericht op de arbeidsmarkt. Om nieuw talent aan te spreken is het belangrijk om hiervoor een aparte Werken-bij pagina te hebben die verbonden is met de recruitment journey.

Voor de recruitment journey is het cruciaal om te weten welke doelgroep je wilt aanspreken en hoe je dit wilt gaan doen. Jongeren die bij een start-up willen werken spreek je bijvoorbeeld anders aan dan young professionals die op zoek zijn naar de volgende stap in hun carrière. Je zult niet alleen een andere tone-of-voice nodig hebben, maar ook andere middelen in moeten zetten voor je online marketing

Data-onderzoek

Onderzoek welke termen je doelgroep gebruikt. Gebruiken de kandidaten die jij zoekt meer woorden zoals copywriter, of toch eerder tekstschrijver, marketing-assistent of content creator? Met data-onderzoek verkrijg je onmisbare informatie: waar komen de mensen die jouw pagina hebben gevonden vandaan en hoe kan je dit naar jouw voordeel gebruiken? Deze informatie kun je gebruiken om ervoor te zorgen dat de vacatures de nieuwe talenten die je zoekt meer aanspreken. Zet ze ook in voor de SEO en SEA om ervoor te zorgen dat je vacature bij de juiste zoektermen verschijnt. Wanneer je alle benodigde data verzameld hebt, kun je gaan kijken naar de volgende stap van je pagina: het design.

Design

Het design moet de vertaalslag van je bedrijf weergeven in beeld. Werkzoekenden zouden in een oogopslag moeten kunnen zien waar ze kunnen solliciteren. Daarvoor is het bijvoorbeeld een goed idee originele foto’s of video’s te gebruiken voor je pagina. Wie is de recruiter, wie is het team? Dit maakt het menselijk en toegankelijk. Het is vanaf het begin al duidelijk voor de kandidaat waar hij of zij aan toe is. Hiermee werk je aan een sterk employer brand of werkgeversmerk.

Bouw

Een goede website kan snel opgebouwd en aangepast worden. Bepaalde functionaliteiten zijn onmisbaar zoals een suggestive zoekfunctionaliteit, de mogelijkheid om vacatures op te slaan, een API-koppeling met je ATS en natuurlijk trackingcodes om de prestatie van je website te meten.

Een ATS of Applicant Tracking System is een software-applicatie waarmee je de kandidatenstroom kan beheren. Je kunt een databank met kandidaten aanleggen. Daardoor heb je zicht op wie je uitgenodigd of afgewezen hebt en kan er talentpools mee opbouwen. Je maakt er het wervingsproces efficiënter mee voor jezelf en voor je kandidaten. Voor je eigen gemak is het prettig als het ATS meteen gekoppeld is aan het CMS van je Werken-bij website, zodat gegevens van kandidaten automatisch opgeslagen worden.

Daarnaast moet je website natuurlijk goed vindbaar zijn! Werkzoekenden moeten op jouw pagina terecht komen zonder al te veel geklik. Het is belangrijk hierbij nieuwe ontwikkelingen in de gaten te houden, zoals Google for Jobs. Dit is een manier om als werkgever vacatures te publiceren en op deze manier in contact te komen met werkzoekenden. Wanneer dit allemaal is uitgedacht ga je pas verder naar de content. Lees hier meer over Google for Jobs. Door Google for Jobs is het niet alleen belangrijk dat je SEO op orde is, maar ook dat Google door structured data weet wat je vacatures zijn.

Inhoud

De inhoud, hierin kan je de tone of voice goed laten doorschemeren. Welke doelgroep heb je en hoe pas je de pagina daarop aan?  Wanneer de tekst gericht geschreven is zullen er natuurlijk meer passende kandidaten reageren. Dat scheelt weer tijd in het recruitmentproces. Zorg uiteraard dat alle inhoud voldoet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming AVG (onze nieuwe privacywet).

Ook niet onbelangrijk: zorg dat vacatures makkelijk te delen zijn via sociale media. Zo kun je niet alleen kandidaten aantrekken die specifiek op zoek zijn naar een baan, maar ook nieuwe talenten die niet zoekende zijn verleiden met jouw employer brand.

 

Meer weten over Werken-bij websites?

Wil je meer weten over werken-bij websites en de recruitment journey? Lees dan onze case over Work at Backbase.  Of ontdek wat wij voor jouw Werken-Bij website kunnen bieden. 

Heb je hulp nodig bij het maken van de perfecte pagina of website, het integreren van je vacatures in Google for Jobs, het uitstippelen van de recruitment-journey en de wervingsstrategie of de koppeling tussen je Werken-bij website en je ATS? Neem contact met ons op. Wij denken graag met je mee.

Whitepaper

Hoe maak je een goede website?

Download whitepaper

He Marketeer,

Waar dien je rekening mee houden als je een nieuwe website gaat realiseren? Wij helpen je graag. 

Groeten WP Brothers