blobbackground

In het huidige recruitmentklimaat kan het lastig zijn de juiste doelgroep te bereiken. Hoe kan data hierbij helpen? Wij vertellen het je in deze case.

backbase careers website, wordpress brothers

De Werken bij website van Backbase

Disclaimer: Backbase heeft haar werken-bij website inmiddels van WordPress naar Headless website om laten bouwen door onze collega's bij 2DIGITS.

Backbase is een grote naam in de wereld van software en is al enige tijd een vaste opdrachtgever van WordPress Brothers. Backbase is gestart in 2003 en het bedrijf heeft nu kantoren in New York, San Francisco en Amsterdam. Het bedrijf is snel gegroeid en is gespecialiseerd in fintech voor banken. 

Work at Backbase is, zoals de naam al doet vermoeden, een Werken bij website voor Backbase. Er is op dit moment ontzettend veel vraag naar ICT’ers en het was voor Backbase een uitdaging om de juiste mensen te vinden. Zij wilden een Werken bij website die inspeelde op de vraag van de bezoekers. Zij hebben elk jaar 500 vacatures en willen mensen trekken die bij de vacatures passen. Op basis van het data-onderzoek wisten naar welke specifieke vacatures de doelgroep zocht. Daar hebben wij de marketing op aangepast. 

Backbase

Analyse van de vraag

Niet de kwantiteit, maar de kwaliteit van de sollicitanten is van belang. Samen met Backbase hebben we geanalyseerd hoe we de kwaliteit van hun sollicitanten omhoog kunnen krijgen. In samenwerking met het recruitmentteam zijn we begonnen met een Employer Value Proposition (EVP). Hierbij kijk je naar de waarde die jij bedrijf heeft: waarom zouden mensen bij Backbase moeten komen werken en wat bieden zij ten opzichte van andere partijen?

Volledig datagedreven

In samenwerking met de recruitmentafdeling van Backbase zijn er in het bedrijf interviews gehouden. Hierbij zijn verschillende waardes naar boven zijn. Omdat we de oude website ook gebouwd hebben, hadden we unieke data die we konden gebruiken voor het vooronderzoek. De website is daardoor volledig data gedreven. Zo zijn we er achter gekomen dat mensen houden van korte verhalen: Verhalen over de locaties, verhalen over de afdelingen en verhalen over het team. De vacature vertelt niet alleen wat de baan inhoudt, maar onderscheidt zich door verhalen die de sfeer van het bedrijf duidelijk maken. Op deze manier krijg je wellicht wat minder sollicitanten, maar die wel beter aansluiten bij het bedrijf. 

Innovaties toepassen

We hebben tevens gebruik gemaakt van nieuwe marketingtechnieken zoals web push notificaties. Waar je voorheen alleen een e-mail kreeg over een vacature die bij jouw profiel past, krijg je nu ook een push notificatie. Verder gebruiken we ‘slim zoeken’ via Elastic. Dat houdt in dat wanneer je een typefout maakt in de functienaam, je alsnog de juiste vacatures weet te vinden. Typ je bijvoorbeeld ‘frondend’ in plaats van ‘frontend’, dan vind je via Elastic alsnog de vacatures die onder frontend vallen. Hierdoor wordt het makkelijker om de juiste vacature te vinden en heb je een lager uitvalpercentage.

logo backbase, wordpress brothers, nieuwsportal

ATS Koppelingen

Het is bij Backbase, als internationaal georiënteerd bedrijf, van belang dat de tone of voice past bij de verschillende doelgroepen. Deze is in Nederland anders dan in Japan, en in Dubai weer anders dan in de Verenigde Staten. Work at Backbase is ook geïntegreerd in Google My Jobs, waardoor de vacatures goed te vinden zijn in de zoekmachine. Als klap op de vuurpijl wordt alle content niet beheerd in Backbase zelf, maar is het via een ATS genaamd Greenhouse met een API gekoppeld aan de website. 

Meer weten over de Werken bij website van Backbase? Bekijk de site hier.