Het eerste punt van de checklist voor je nieuwe website: vergeet niet te kijken welke data er al zijn op basis van de oude website. Welke pagina’s lopen nu goed, waar zitten veel bounces? Wordt je pagina vooral via desktops of via mobile devices bezocht? Op welke zoekwoorden wordt je website gevonden? Data van de oude website kunnen ingezet worden om je nieuwe website te verbeteren, bijvoorbeeld door de content aan te laten sluiten bij de gebruikte zoekwoorden. Zorg dus dat je deze data paraat hebt bij de briefing over de nieuwe website. Zo kun je niet alleen zelf aangeven wat jij op basis van de data belangrijk vindt om te behouden of juist drastisch aan te passen, het geeft het IT-bureau ook de mogelijkheid om datagedreven mee te denken.
Hoe beter een IT-bureau jouw bedrijf kent, hoe beter zij een website voor je kunnen ontwerpen. Zorg dat dat je voor een briefing duidelijk hebt welke doelstellingen jij wilt halen met je bedrijfspagina, bijvoorbeeld in de vorm van Key Performance Indicators (KPI’s). Ook is het handig om scherp te hebben wie je doelgroep is en welke kernboodschap je over wilt brengen naar deze doelgroep. Stel bijvoorbeeld verschillende buyer persona’s op en deel dit met de webbouwers.
Dit punt van de checklist wordt nogal eens vergeten: denk ook na over hoe je je doelgroep aan wilt spreken. Dat hangt samen met het imago van je bedrijf. Ga je informeel te werk en spreek je klanten aan met ‘je’, of ga je juist formeel te werk en gebruik je ‘u’? Maar het hangt ook samen met de klanten zelf. Wil je een algemeen publiek trekken in de B2C-sector, dan heb je een andere insteek nodig dan wanneer je een specifiek B2B-segment wilt bereiken. Dit beïnvloedt taalgebruik, vormgeving en meer.
Wat heeft jouw bedrijf online nodig? Wil je bij wijze van content marketing blogs gaan schrijven en moet het dus makkelijk zijn om berichten te plaatsen? Wil je een twitterfeed op je pagina, omdat je hier heel actief bent? Of wil je juist makkelijk berichten kunnen delen op LinkedIn om je B2B-marketing te versterken? Zorg dat je je wensen hier helder maakt, dan kan je webbureau dit voor je realiseren.
Heb je een voorkeur voor een bepaald CMS? Geef dat dan aan. Lees op de website van Social Brothers meer over het kiezen van een CMS. Geef het ook aan als je andere technische eisen hebt, zoals de wens om externe systemen te koppelen. Heb je weinig verstand van techniek, geef dan in ieder geval zo duidelijk mogelijk je wensen aan met betrekking tot de werking en functionaliteiten van de website, zodat het IT-bureau met je mee kan denken over welke techniek passend is.
Heb je al een domeinnaam of moet die nog aangemaakt worden? Wie gaat dat doen? En hoe wordt de hosting geregeld? Doe je dit zelf of wil je dat het voor je geregeld wordt? Ongeacht hoe je dit punt van de checklist aanpakt, maak er duidelijke afspraken hierover.
Het tracken van data is onontbeerlijk, want ze geven je waardevolle inzichten. Het bijhouden van data kan heel makkelijk geregeld worden door het plaatsen van een trackingcode van Google Analytics op je WordPress site. Maar aan data heb je pas wat, als je er wat mee doet. Ga je zelf rapporten opstellen en op basis daarvan je online doelstellingen herzien, of heb je liever dat dit voor je gedaan wordt?
SEO of zoekmachine-optimalisatie bevindt zich op het snijpunt van het werkvlak van developers, marketeer en tekstschrijvers. Het is dus belangrijk om hier goed over te overleggen. Daarnaast is het nauw verbonden met de content, die weer verband houdt met de goederen of diensten die je levert. Voor SEO is dus een goede samenwerking nodig tussen meerdere partijen. Het is dus belangrijk om hierover goede afspraken te maken: wie regelt welk gedeelte en hoe trek je bij elkaar aan de bel? Lees hier meer over SEO.
Een website is één ding, maar er moet natuurlijk ook tekst en afbeeldingen op. Maak hier duidelijke afspraken over. Besteed je het volledig uit, blijf dan tijdens het proces vinger aan de pols houden. De content hangt vaak immers nauw samen met de diensten of producten van je bedrijf en daar weet je zelf toch het meeste van. Dat wil echter niet noodzakelijkerwijs zeggen dat je zelf ook de meest aangewezen persoon bent om de content te schrijven. Een goede tekstschrijver verdiept zich in jouw bedrijf, producten en usp’s om zo tot de beste tekst te komen.
Wie regelt het technische onderhoud van de website? Wie vult de content aan? Wie optimaliseert de website op basis van de data uit tip 7? Een website is in wezen nooit af. Zowel aan de back end als de front end is voortdurend werk aan de winkel. Techniek verandert, maar ook de wensen van je klanten en je eigen bedrijfsprofiel staan niet stil. Houd hier rekening mee en maak er alvast afspraken over.
Laatste tip van onze checklist voor je nieuwe website: vergeet niet budget en timing te bespreken. Zorg dat je zelf helder hebt hoeveel je wilt en kunt betalen. Bespreek ook de planning: wanneer wil je dat de website af is en is dat realistisch?
Wil je meer weten over het bouwen van websites, schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van WP Brothers. Heb je hulp nodig met opzetten of vernieuwen van je website, neem dan contact op. WP Brothers staat voor je klaar!
Heb je een website nodig voor jouw bedrijf in Utrecht of Rotterdam? Ook dan kun je bij WP Brothers terecht.
Fan van de eerste lijn én nog niet op onze nieuwsbrief ingeschreven? Meld je nu aan voor onze push notificatie nieuwsberichten.