To click, or not to click
Google geeft ons de informatie gratis en voor niks. Deze mogelijkheid om snel bij informatie te komen heeft levens gered, het leven beter gemaakt en een toegang tot oneindig veel informatie gegeven die zonder Google wellicht nooit bereikbaar zou zijn geweest. Of nou ja, dat is het beeld. De Google ads zijn steeds minder ‘zichtbaar’. Wat daarmee wordt bedoeld, is dat het steeds moeilijker te zien is of iets een advertentie is. Dit gaat daarom vooral ten koste van de organische zoekresultaten: steeds meer Europeanen klikken op betaalde advertenties. Vooral op mobiele apparaten is de betaalde variant populair. Dit komt waarschijnlijk omdat het ‘scroll gedrag’ op de mobiel minder is en bezoekers eerder klikken. Zo worden de Google Ads steeds belangrijker als je gevonden wil worden.
Eigenlijk is dit vrij makkelijk te verklaren, Google is slim en speelt in op onze ‘instant gratification’ generatie. We willen meteen resultaat zien, daarom heeft Google nu het antwoord al direct paraat wanneer je zoekt op ‘het weer vandaag’. We hoeven niet meer door te klikken, en haken af zodra we gevonden hebben wat we zochten. Met de de diensten van Google probeert het bedrijf te voorspellen wat mensen interessant vinden, om vervolgens gericht te adverteren.
Progressive web apps
De afkorting PWA ben je wellicht al wel eens tegengekomen. Deze afkorting staat voor 'progressive web apps'. Dit zijn geavanceerde webpagina’s die kunnen functioneren als applicatie: ze zijn progressief, responsive en zowel offline als online te gebruiken. Ze zijn altijd up-to-date, veilig en net als gewone websites vindbaar in de zoekmachines. Met name Google speelt hier ontzettend slim op in. Wat bij PWA’s mogelijk is - zoals bijvoorbeeld het versturen van pushmeldingen over kortingen - is bij gewone websites nog niet mogelijk. Dit wordt ook niet door elke browser ondersteund, maar alles is mogelijk in Google.
Het blijft indrukwekkend hoe Google zijn positie blijft verbreden en verbeteren. De macht van Google verdient een kritische benadering. Op die manier hebben wij er als gebruiker op de lange termijn meer aan. Want meer en meer komt de vraag naar boven in hoeverre Google onafhankelijk is. Met het intikken van opdrachten in Google, het klikken op resultaten en het gebruik van andere diensten, maken we de reclamemachine voortdurend sterker en de eigenaar ervan rijker. De opwaartse spiraal wordt mogelijk gemaakt door de zoekers, die in een mum van tijd een resultaat vinden – en daarvoor niets betalen. Volgens ons is het daarom noodzakelijk om Google als partner te zien en naar zijn pijpen te dansen, om achterblijven te voorkomen.
Heb je hulp nodig met bijvoorbeeld een Werken bij website die door Google gevonden wordt of een PWA? Wij houden wel van een uitdaging! Neem contact op met ons en wij denken met jou mee. It’s what we do.
Niels de Leng
Tel: 06-23447070
Email: [email protected]