Headless vs. WordPress – de voor- en nadelen

Je bent ondernemer en wil graag een (nieuw) CMS voor jouw website. Appeltje eitje, toch? Na een korte Google zoekopdracht vliegen de technische termen en een keur aan opties je om de oren. Maar je wilt wel een gedegen keuze maken die aansluit bij de wensen en behoeften van jouw bedrijf. De meeste mensen kiezen voor WordPress, maar een headless CMS is steeds populairder.
WordPress interface

In dit blog legt WP Brothers je uit wat het verschil tussen een headless CMS en een traditioneel CMS is. Beide opties hebben namelijk een aantal belangrijke voor- en nadelen die je goed moet overwegen voordat je een website opzet of overstapt naar een ander CMS.

Wat is een CMS?

Om goed uit te kunnen leggen wat de verschillen zijn tussen beide systemen frissen we graag je geheugen even op over wat een CMS nu eigenlijk is en waar het voor gebruikt wordt. Een CMS - content management systeem - is een softwareprogramma waarmee de gebruiker content kan creëren en beheren zónder daarvoor code te hoeven schrijven. Simpel. Content creëren, managen, aanpassen en publiceren kan allemaal met een klik op de knop. Giet dit ook nog eens in een gebruiksvriendelijk jasje en je hebt een fijne samenvatting van een CMS. 

Back-end en front-end:

Een traditioneel CMS, zoals WordPress, bestaat uit twee onderdelen: een front-end en een back-end. In de back-end maak je nieuwe content of pas je bestaande content aan. Dit is een beveiligd deel waar jij als beheerder toegang toe hebt. Door middel van een thema of sjabloon wordt deze content vertoond op de front-end. Dit is het zichtbare resultaat voor bezoekers. Niet helemaal tevreden met de standaard look-and-feel of ervaring van de front-end? Met verschillende templates of plugins - downloadbare aanvullingen - verander je eenvoudig bepaalde functionaliteiten of het ontwerp. 

Wat is een headless CMS: 

Maar, wat is dan een headless CMS? Een CMS is een CMS toch? Bijna. Er worden dagelijks updates en innovaties uitgewerkt waardoor er verschillende systemen ontstaan met hetzelfde doel, namelijk; content managen. 

De term headless klinkt gek, maar is eigenlijk heel logisch. Het CMS kent geen front-end en heeft dus geen gezicht of ‘hoofd’. Dat betekent dat je met een headless CMS content kan beheren en uitlezen. Meer niet. Hoewel dat beperkend klinkt kun je met je content doen wat je wilt, waar je maar wilt. Zo kun je jouw content bijvoorbeeld weergeven op je website, maar ook op je app zonder dat hier ruis in ontstaat - een functie die WordPress niet eenvoudig ondersteunt.

Dit is juist mogelijk omdat de front end en back-end volledig van elkaar gescheiden zijn. De koppeling tussen de front- en back-end komt tot stand door middel van API’s. 

Een API is een software-interface die het mogelijk maakt dat twee applicaties met elkaar kunnen communiceren.

Deze API’s maken het kort gezegd mogelijk dat de front-end van je website content aan de back-end kan raadplegen. Developers hebben op deze manier aan de front-end meer ruimte om te kiezen welke technologie ze willen gebruiken om een website, webshop of app te bouwen. Op zoek naar een API koppeling? Wij bouwen hem! Bekijk de mogelijkheden hier. 

Voordelen: 

  • Focus op prestaties vanwege de Single Page Application-structuur, die de gebruikerservaring en de technische SEO positief beïnvloedt. 
  • Meer creatieve vrijheid en flexibiliteit tijdens het bouwproces. Je wordt niet beperkt door de standaardoplossingen en plug-ins van het betreffende CMS.
  • Veel veiliger omdat de content alleen op de halen is door middel van API-koppelingen en de database niet direct bereikbaar is.
  • Makkelijker koppelingen maken met externe software direct in de front-end .
  • Je kan altijd overstappen naar een ander CMS, een andere front-end bouwen of een kanaal toevoegen. Je hoeft daarbij niet bang te zijn voor een lock-in bij een bepaalde aanbieder.

Nadelen: 

  • Niet jij, maar developers hebben de controle over de website.
  • Het CMS bezit het ''CMS''. Hierdoor wordt een afhankelijkheid gecreëerd.
  • De community voor Headless ontwikkelaars is opkomend, maar nog wel een stuk kleiner dan de WordPress-community. Daardoor is er minder keuze in providers.
  • Het gebruik van een headless CMS vereist een ervaren marketing/content-team.
WordPress image

Wat doet WordPress anders:

Bij traditionele CMS-systemen zoals bijvoorbeeld WordPress is de back-end en front-end meer verbonden met elkaar. Iets aanpassen in de back-end is gelijk zichtbaar in de front-end. WordPress drijft beide aan in de meeste gevallen. Zeer handig, maar ook dit kent een aantal voor- en nadelen. 

Verder lezen over WordPress? Klik hier!

Voordelen: 

  • Jij bent volledig in controle van de website én het CMS. 
  • Flexibiliteit in paginaopbouw voor zowel de marketeers, als de developers en designers - er zijn bijvoorbeeld veel plugins, thema’s en API’s met andere tools beschikbaar.
  • WordPress is wereldwijd geaccepteerd. Daarom heb je vrije keuze in hosting partijen.
  • WordPress biedt out of the box al veel functionaliteit waar je zonder veel technische kennis al goed mee uit de voeten moet kunnen.

Nadelen: 

  • De grote flexibiliteit is ook de achilleshiel. Werk gestructureerd anders kan de back-end snel rommelig worden.
  • WordPress is het meest gebruikte CMS, zwaktes zijn daardoor algemeen bekend. Onderhoud en veiligheid optimalisaties zijn daarom belangrijk. 
  • Vertalingen van pagina's kunnen hectisch worden voor de contentbeheerder. 
  • Prestatie-optimalisaties zijn noodzakelijk voor het creëren van de beste gebruikerservaring. WordPress is van zichzelf niet het snelste CMS. Deze prestatieproblemen beïnvloeden ook de SEO rating van de website.

Dus, welk CMS is beter? 

Zoals bij elke tool is er niet zwart-wit een winnaar aan te wijzen. Het ligt aan je voorkeuren, bedrijf, toekomstvisie en ga zo maar door. Een Headless CMS is snel, veilig en cross-platform in te zetten. Maar, door de manier waarop het werkt heb je front-end en back-end developers nodig. Dat merk je in de kosten, maar ook in hoeveel je zelf kunt beheren. 

WordPress daarentegen is snel op te zetten, schaalbaar en relatief goedkoop. Je hebt in tegenstelling tot een headless CMS weinig technisch inzicht nodig. Het nadeel; je wordt beperkt in de meest recente technologische oplossingen. Denk aan het niet ondersteunen van cross-platform implementatie - iets wat een headless CMS uitstekend doet.

Meer informatie nodig? 

Twijfel je nog over wat de beste oplossing is voor jouw bedrijf, weet je niet hoe je de beste specialist kiest of wil je gewoon even sparren? WP Brothers heeft jarenlange ervaring in het ontwikkelen en bouwen van effectieve, custom WordPress websites die je makkelijk zelf aan kan passen. Met onze multidisciplinaire aanpak zorgen wij ervoor dat er naast technische perfectie, ook hoge conversies gehaald worden en dat het design van jouw website volledig aansluit bij jouw wensen en doelgroep. Dus, ben je op zoek naar een nieuwe WordPress website? Neem hieronder contact met ons op!

Ben je ervan overtuigd dat een headless CMS de beste oplossing is voor jouw bedrijf? Onze specialisten bij 2Digits helpen je graag verder! 2Digits is een digitale studio gespecialiseerd in de creatie, het ontwerp, de ontwikkeling en de lancering van custom websites, apps en platforms. 

Steven Ammerlaan

Geboren in Utrecht, gestudeerd in Amsterdam, werkt door het hele land.

Neem contact op met Niels
Altijd te bereiken via
Afspraak inplannen

Whitepaper

Hoe maak je een goede website?

  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden
  • Hidden