SEO voor maritieme bedrijven: zichtbaarheid vergroten in een nichemarkt

Veel maritieme organisaties lopen kansen mis door een generieke SEO-aanpak. In dit blog ontdek je hoe je met een nichegerichte strategie de juiste doelgroep bereikt en concurrenten voorblijft.

De maritieme sector is specialistisch, internationaal én competitief. Online zichtbaarheid is dan ook geen luxe, maar een vereiste. Toch is het lastig om op te vallen tussen vakgenoten. Je doelgroep is specifiek, je aanbod complex en de zoekvolumes zijn relatief laag. Juist daarom vraagt SEO in de maritieme sector om een gerichte aanpak. In dit blog delen we praktische strategieën om online beter vindbaar te worden voor maximale groei.

1. Specialistische zoekwoorden voor niche-SEO

SEO in een nichemarkt werkt anders dan in bredere sectoren. Het draait niet om algemene termen, maar om specialistische zoekwoorden die precies aansluiten op jouw vakgebied. Voorbeelden van dit soort zoekwoorden zijn maritieme logistiek of scheepvaartdiensten.

Belangrijk is dat je gebruik maakt van termen die jouw doelgroep gebruikt, niet per se de woorden die intern door jouw bedrijf worden gehanteerd. Ook speelt locatie vaak een belangrijke rol in de maritieme wereld. Denk hierbij aan regionale zoektermen zoals maritieme logistiek Rotterdam of scheepvaartonderhoud Rotterdam.

Om relevante termen te vinden, kun je gebruikmaken van tools als SEMrush of Ahrefs. In deze sector is het goed om verder te kijken dan alleen zoekvolume, door bijvoorbeeld te kijken naar zoekintentie (wat is de intentie achter de zoekopdracht) en naar relevantie. Juist een term met maar 20 zoekopdrachten per maand kan extreem waardevol zijn als het gaat om een nicheproduct met een hoge orderwaarde of lange klantreis. Bijvoorbeeld crew management bedrijf in Zuid-Holland.

2. Scoren in je regio én daarbuiten

Wanneer je werkt met vaste havens, regio’s of klantenkring biedt lokale SEO kansen. Zorg ervoor dat je informatie en bedrijfsvermelding op platformen als Google Business Profile (eerder Google My Business) actueel en volledig is. Daarnaast kun je relevantie en zichtbaarheid nog verder vergroten door lokale content zoals klantcases en projecten uit regio’s toe te voegen aan je website.

Naast vaste havens, de bekende regio of bestaande klantenkring liggen de groei kansen vaak wereldwijd. Dat betekent dat je SEO-strategie naast lokaal, ook internationaal ingericht moet zijn. Enkele manieren om jouw SEO-strategie internationaal in te richten zijn:

  • Meertalige websites: zorg dat je website is ingericht voor meerdere taal versies in Engels, Frans, Spaans of Duits
  • Hreflang-tags: hiermee laat je zoekmachines weten welk content voor welk land of welke taal bedoeld is
  • Internationale bedrijfsprofielen: zorg dat ook de buitenlandse versies in Google Business Profile actueel en volledig zijn
  • Laadsnelheid wereldwijd: met tools als Content Delivery Network (CDN) wordt jouw content overal snel geladen

Verschillende landen hebben niet alleen een andere taal, maar ook andere zoekgewoontes. Dat zie je direct terug in het zoekverkeer. Voer daarom per land een afzonderlijk zoekwoordenonderzoek uit. Stem je strategie af op lokale taal, terminologie en zoekintentie. Alleen zo zorg je ervoor dat je ook internationaal zichtbaar bent voor de juiste doelgroep.

3. Aan autoriteit bouwen met gerichte linkbuilding

Naast het hebben van goede content bouw je SEO ook op met autoriteit. De autoriteit van je website laat zien hoe betrouwbaar en belangrijk jouw website is namens Google. Om je autoriteit te verhogen zijn backlinks belangrijk. Deze kun je verkrijgen door middel van linkbuilding. Dit houdt in dat websites met veel kwalitatieve backlinks beter scoren in Google. De kwaliteit van linkbuilding wordt onder andere bepaald aan de hand van hoe “natuurlijk” linkbuilding overkomt. Daarom wil je goedkope linkfarms en irrelevante backlinks vermijden, anders kan dit je reputatie en je SEO schaden.

Voorbeelden van kwalitatieve backlinks in de maritieme sectoren zijn:

4. Technische SEO: de basis moet kloppen

Veel maritieme websites bevatten grote hoeveelheden data, technische specificaties of complexe integraties, waardoor technische SEO belangrijk is. Om dit te kunnen waarborgen is het belangrijk om regelmatig technische SEO-audits (onderhoudscontrole) uit te voeren om bottlenecks te ontdekken. Denk hierbij aan:

  • Een snelle laadtijd (ook voor zware of grote bestanden)
  • Een mobielvriendelijk ontwerp
  • Een duidelijke site-architectuur
  • Een veilige verbinding (SSL/TLS)

En technisch sterke website is de basis om jouw kans op een hoge positie in Google te vergroten en frustraties van de bezoekers te minimaliseren.

5. Rijke content voor jouw doelgroep

De maritieme industrie kent vaak lange aankooptrajecten. Beslissers willen zich uitgebreid oriënteren voordat ze investeren in schepen, installaties of diensten. Het is daarom belangrijk om content aan te bieden die de gehele customer journey omvat. Door te focussen op thought leadership, laat je zien dat jouw bedrijf de kennis heeft die potentiële klanten zoeken. Dit soort content bouwt vertrouwen en helpt bij het versterken van je merkpositie. Soorten content die helpen:

  • whitepapers over regelgeving
  • casestudy’s of klantcases over succesvolle projecten
  • nieuwsartikelen of webinars over innovaties in scheepstechnologie

6. Blijf actueel met duurzaamheid en innovatie

Net als de wereld om ons heen, verandert ook deze sector ontzettend snel. Thema’s als duurzaamheid (denk hierbij aan CO2-reductie of alternatieve brandstoffen) en innovatie (bijvoorbeeld big data of autonoom varen) zijn hot topics. Wanneer je content maakt rondom deze onderwerpen trek je niet alleen meer bezoekers, maar positioneer je jezelf ook als toekomstgericht merk. Zorg dat je dit soort onderwerpen consistent meeneemt in je content.

7. Stuur continu bij

SEO is geen eenmalig project met een livegang, het is een continu proces van meten, analyseren en verbeteren. Door gebruik te maken van tools en dashboards van Google Analytics 4, Google Search Console, SEMrush of Ahrefs, kun je trends spotten en voortdurend optimaliseren. Dit soort dashboards geven inzicht in cruciale KPI’s zoals organisch verkeer, conversieratio’s, zoekwoord posities en backlinks.

Conclusie

Specialisatie maakt het verschil

SEO in een nichemarkt als de maritieme sector blijft een vak apart. Generieke strategieën werken simpelweg minder goed of zelfs niet. Door specialistisch zoekwoordenonderzoek, internationale optimalisatie, autoriteit opbouw en inhoudelijke content slim te combineren, vergroot je niet alleen je zichtbaarheid, maar ook je concurrentiepositie.

Wil je weten hoe wij maritieme bedrijven helpen om online te groeien? Neem contact met ons op of plan vrijblijvend een afspraak in!

Niels

Neem contact op met sales
Altijd te bereiken via
Afspraak inplannen

Whitepaper digitoegankelijkheid

Zo voldoe je aan de WCAG-richtlijnen

  • Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
  • Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
  • Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier
  • Dit veld is verborgen bij het bekijken van het formulier