Hoe test u uw webdesign voordat u live gaat?

webdesign trends 2021

Hoe geweldig uw webdesign er op papier ook uitziet, het is altijd een goed idee om het uit te testen voordat u het live zet. U weet immers nooit hoe gebruikers met uw site omgaan totdat ze hem gaan gebruiken. Zullen ze de navigatie verwarrend vinden? Zijn de formulieren gemakkelijk in te vullen? Is de algemene ervaring aangenaam of frustrerend?

Er is geen betere manier om daar achter te komen dan door uw website te testen op bruikbaarheid. In dit bericht bespreken we enkele best practices voor het testen van uw webdesign, zodat u erop kunt vertrouwen dat het klaar is voor de lancering

1. Bepaal uw doelstellingen

De eerste stap in elk testproces is het bepalen van je doelen. Wat wil je leren van je gebruikers? Is er een specifieke taak die ze moeten kunnen uitvoeren? Als u uw doelen vooraf vaststelt, kunt u gerichter testen en vragen stellen, waardoor u meer bruikbare inzichten krijgt

2. Kies uw testers verstandig

Niet alle gebruikers zijn gelijk – sommigen zijn meer vertrouwd met technologie dan anderen, sommigen hebben een andere moedertaal en sommigen hebben gewoon andere voorkeuren. Wanneer u kiest met wie u uw website gaat testen, probeer dan personen te vinden die zo dicht mogelijk bij uw doelgroep staan. Op die manier is hun feedback representatiever voor de werkelijke gebruikerservaring

3. Test vroeg en vaak

Hoe vroeger u begint met testen, hoe meer tijd u hebt om verbeteringen aan te brengen vóór de lanceringsdag. En als uw site eenmaal draait, laat het daar dan niet bij! Blijf voortdurend testen, zodat u eventuele pijnpunten kunt identificeren en zo snel mogelijk kunt aanpakken

4. Maak er een gezamenlijk proces van

Gebruikstests hoeven niet alleen te worden uitgevoerd – nodig teamleden van andere afdelingen (zoals marketing of klantenservice) uit om de tests bij te wonen en hun eigen inzichten te geven. Hoe meer perspectieven, hoe beter!

5. Stel open vragen

Leidende vragen (bv. “Was het afrekenproces gemakkelijk?”) geven alleen ja of nee als antwoord – geen nuttige feedback die u kunt gebruiken om uw website te verbeteren. Stel in plaats daarvan open vragen die testers aanmoedigen om uit te weiden (bv. “Wat vond u van het afrekenproces?”).

6.Wees bereid om actie te ondernemen op wat u leert

Feedback verzamelen is slechts de helft van de strijd – u moet er ook daadwerkelijk iets mee doen! Ga na elke test met uw team om de tafel zitten en beslis welke veranderingen moeten worden aangebracht op basis van wat u hebt geleerd. Als het doorvoeren van alle aanbevolen wijzigingen te overweldigend zou zijn, stel dan prioriteiten op basis van impact en haalbaarheid

Conclusie

Hoe geweldig uw site er ook uitziet, als hij niet goed functioneert, loopt u het risico bezoekers en potentiële klanten te verliezen. Door de tips in deze blogpost te volgen, kunt u erop vertrouwen dat uw webdesign klaar is voor de lanceringsdag – en daarna! Heeft u vragen of wilt u meer informatie over onze diensten, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We helpen u graag!

Over WP Brothers

WP Brothers is jouw WordPress agency in Utrecht en Rotterdam. Wij richten ons op CEO’s & directeuren van bedrijven, reclame- en marketingbureaus, founders van start-ups, E-Commerce managers van webshops en marketingmanagers van toffe bedrijven, die op zoek zijn naar technische slagkracht. Samen aan de slag? Vraag direct een offerte aan

Steven Ammerlaan

Geboren in Utrecht, gestudeerd in Amsterdam, werkt door het hele land.

Neem contact op met Freek
Altijd te bereiken via
Contact opnemen?

Whitepaper

Hoe maak je een goede website?

Download whitepaper

He Marketeer,

Waar dien je rekening mee houden als je een nieuwe website gaat realiseren? Wij helpen je graag. 

Groeten WP Brothers